Cloud Inc.

Vrijdag, 13 december, 2019

Geschreven door: Rob Hart
Artikel door: Severine Lefebre

Een uiterst spannende Orwelliaanse roman

[Recensie] De wereld is veranderd. De steden zijn verlaten, winkels dichtgetimmerd. Het gigantische bedrijf Cloud heeft bijna de volledige Amerikaanse economie overgenomen. Mensen verblijven er in de enorme woon-werkcomplexen die over heel het land zijn verspreid. Drones vliegen er de hele dag in en uit. Paxton had nooit verwacht er ooit te werken. Hij ontmoet er de mede-nieuwkomer Zinnia. Zij is undercover en probeert de duistere geheimen van Cloud bloot te leggen. Paxton is de aangewezen pion om haar daarbij te helpen. Maar hoever is Zinnia bereid te gaan?

Met Cloud Inc. heeft Rob Hart een uiterst spannende Orwelliaanse roman neergezet. Het heeft ons een beeld van een angstaanjagende toekomst, waar we stilaan naar op weg zijn. Het is een waarschuwing voor als we ons niet herpakken.

De plot is origineel en erg detaillistisch uitgewerkt. Alles draait rond klimaatverandering, de Big Brother-maatschappij, en de bijhorende economie in het algemeen. Het concept komt zeer realistisch over, waardoor het ook wel wat beangstigend is op bepaalde momenten. Alle gebeurtenissen worden op een zodanige manier uitgewerkt, dat het zo maar morgen kan gaan gebeuren. Je krijgt er als lezer af en toe koude rillingen van. Vooral als je nadenkt over hoe je als werknemer van het bedrijf op een eenvoudige manier al snel een slaaf van het systeem wordt. Gehoorzamen, werken, slapen is het stramien.

Het verhaal bestaat uit meerdere verhaallijnen. Er zijn drie personages waar het in Cloud Inc. om draait: Paxton, Zinnia en in iets mindere mate Gibson. Elk van hen heeft zijn eigen kijk op het concept van Cloud. Gibson, de directeur en oprichter, is vol lof over zijn creatie en probeert de beste kant ervan tegen het licht te houden. Paxton en Zinnia laten de kant van binnenuit zien als werknemer, die vaak minder mooi is. Paxton is in eerste instantie uit op wraak, doordat Cloud zijn bedrijf kapot maakte, terwijl Zinnia wordt betaald om te spioneren en enkele geheimen bloot te leggen. Waar in het begin de verhaallijnen naast elkaar stonden, merk je dat deze van Paxton en Zinnia meer en meer beginnen samen te vloeien. Ze hebben ook elk hun eigen unieke karakter dat evolueert naarmate het verhaal vordert.

Foodlog

Deze verschillende verhaallijnen maken niet alleen het verhaal interessanter, maar ze zijn ook ideaal om de spanning in het verhaal te houden. Door de voortdurende wissels zijn er vaak kleine cliffhangers, waardoor je snel wilt verder lezen. Daarnaast zijn er enkele sublieme plotwendingen die het verhaal een enorme boost geven. En daarbij word je soms enorm verrast. Dit terwijl de verhaallijn niets van zijn realistisch gevoel verliest.

Rob Hart heeft een heel gedetailleerde en vloeiende schrijfstijl. Zijn taalgebruik is duidelijk en passend bij het verhaal. Je krijgt er zicht op een vernieuwde economische visie en nieuwe technische snufjes, wat allemaal op een begrijpelijke manier wordt uitgelegd. Er is goed over nagedacht. Zoals de Cloudband, een horloge dat zowel de mensen traceert als wordt gebruikt om deuren te openen, te betalen,… Of de beoordeling van het personeel met het sterrensysteem. 5 sterren is perfect, 1 ster betekent ontslag.

Cloud Inc. sprak mij vanaf het begin enorm aan. Het is een bijzondere roman dat draait rond het Big Brother principe. Voor mij is Rob Hart er volledig in geslaagd het juiste gevoel over te brengen, namelijk angst en fascinatie. De verhaallijn en de personages komen zo realistisch over, dat het lijkt alsof je er zelf bij bent. Ik zie de sympathieke Paxton zo wandelen over de promenade. Echt heel knap. Ook ben ik fan van Rob Hart zijn schrijfstijl. Hoe hij het gevoel van het repetitieve saaie werk kan omzetten naar tekst, dat vond ik geweldig. Ik heb absoluut genoten van Cloud Inc., waardoor Rob Hart op zijn Cloudband de volle 5 sterren zal zien verschijnen!