Dance or Die, (Truth or Dance 3)

Woensdag, 23 oktober, 2019

Geschreven door: Chinouk Thijssen
Artikel door: Annelien Kruithof

Een waardige afsluiter

[Recensie] Daar is hij dan, het laatste deel van de Truth or Dance trilogie! Het spannende laatste jaar van de opleiding is aangebroken voor India. Helaas is ze nog niet van haar stalker af. Hoe zal dat aflopen? We zijn al nieuwsgierig gemaakt door de hoofdstukken waarmee Thijssen ieder boek begint.

In dit derde deel ligt de focus voor de lezer minder op de opleiding en meer op ‘truthordance’ en alles daar omheen. Nog altijd deinst Thijssen nergens voor terug, wederom kan alles gebeuren en is niemand veilig.

Ik vond in dit laatste deel meer spanning zitten, spanning die ik in deel twee heb gemist. Misschien hielp het dat dit boek de afsluiter was waardoor er nu toch echt naar het einde toe gewerkt moest worden. De situatie tijdens het feest heeft Thijssen goed neergezet. Hier kon ze mooi wat extra spanning in kwijt! Helaas was deze situatie niet alleen maar mooi… Ook het gebeuren in de bioscoop is goed bedacht, wederom spannend! De kat in het boek wil ik toch ook nog even noemen. Wat een goede rol was dit. India vindt de kat eng en heeft hem liever niet in de buurt. Maar is dit terecht? Ik wil niets weggeven maar toch, goed gedaan! De kat zit goed in het verhaal verweven en brengt extra onzekerheid met zich mee. Waar komt hij vandaan? Is hij van ‘truthordance’? Is hij onschuldig?

Omdat het alweer even geleden is dat ik de andere delen heb gelezen, vind ik het moeilijk om het geheel te overzien nu ik alle antwoorden heb. Had je aan kunnen zien komen hoe het zit? Ik ben geneigd om hier ‘nee’ op te antwoorden. Deels dan tenminste. Het is lastig om dit uit te leggen zonder iets weg te geven. Een gedeelte ontdek je als lezer aan het einde van deel twee en sommige dingen vermoed je misschien wel tijdens het lezen maar voor velen zal het de uiteindelijke onthulling over hoe ‘truthordance’ in elkaar steekt verrassend zijn. Zowel qua dader(s) als het verhaal wat erachter zit.

Wat echter nog een grotere verrassing is, is het echte einde. Na de onthullingen wat betreft ‘truthordance’. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat aan zag komen. Leuk! Alhoewel…

Ik denk dat deze trilogie veel mensen aan zal spreken. Ook als je niet per sé liefhebber bent van ballet. Hoewel ik soms mijn vraagtekens heb gehad bij gebeurtenissen, weet Thijssen je toch nieuwsgierig te houden naar hoe het nu echt zit. Het ballet sausje dat eroverheen gegoten is, is persoonlijk voor Thijssen maar ook origineel. Het is fijn dat ze weet waar ze het over heeft, dat gevoel brengt ze ook echt wel over. Ik sluit deze trilogie af met 3,5 ster voor Dance or Die.

Gegijzeld

Blindelings

Hij is van mij