De deal van je leven

Maandag, 17 januari, 2022

Geschreven door: Fredrik Backman
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Het zet je aan het denken over wat je wilt in het leven en over hoe ver je gaat om dat te bereiken

[Recensie] Een ernstig zieke man komt in het ziekenhuis van Helsingborg terecht. Daar ontmoet hij een meisje van vijf jaar dat een tumor heeft en terminaal ziek is. Het meisje is gek op kleuren. Ze weet dat dit haar niet beter zal maken, maar ze haalt haar genoegen uit het plezier dat ze anderen er mee doet. Haar manier waarop zij in het leven staat, verrast hem. Hij is zelf anders, hij is zijn hele leven alleen maar bezig geweest met rijk worden en succesvol zijn. De ontmoeting met het meisje zal de man de rest van zijn leven bij blijven.

De deal van je leven heeft een indrukwekkend voorwoord dat een duidelijk beeld schept in welke context je het verhaal moet lezen. Ik zou lezers die normaal het voorwoord overslaan daarom adviseren het bij dit boek wel te lezen.

Het verhaal zelf begint met een bijzondere bekentenis van een vader aan zijn zoon. Gedurende sommige momenten lees je het verhaal als een brief aan zijn zoon, op andere momenten lees je over de interactie tussen de man en het meisje.

Het is een verhaal over een man die een bepaalde keuze heeft gemaakt en daarmee moet leren leven. In het ziekenhuis, op kerstavond, overdenkt hij zijn leven, wat er allemaal is gebeurd, welke keuzes hij heeft gemaakt en over zijn relatie met zijn zoon. Wat ik bijzonder vind, is dat de schrijver het verhaal laat afspelen in Helsingborg, waar hij zelf is opgegroeid. Het ziekenhuis en andere plaatsen bestaan echt. Dit geeft een extra dimensie aan het verhaal. De illustraties geven goed de sfeer weer van het verhaal.

De deal van je leven is een mooi en intens verhaal dat een diepe indruk bij mij heeft achtergelaten. De novelle is dermate bijzonder dat ik het zeker nog eens zal gaan lezen. Het zet je aan het denken over wat je wilt in het leven en over hoe ver je gaat om dat te bereiken. Nadat ik het boekje uit had, had ik een brok in m’n keel van ontroering. De deal van je leven van Fredrick Backman is een pareltje en krijgt van mij zonder enige twijfel 5 sterren. Het is een verhaal dat mij nog lang zal bijblijven.