De huisgenoot

Zaterdag, 8 april, 2023

Geschreven door: Sarah Bailey
Artikel door: Saskia Imbert

Heden en verleden lopen in elkaar over in ingenieuze thriller

[Recensie] “Ik herinner me alleen het bloed’, fluistert ze. ‘Er was heel veel bloed.” Oktober 2005. Een jonge vrouw, Evelyn, wordt vermoord aangetroffen. Olive (Oli) Groves, beginnend verslaggever, is snel aanwezig op de plaats delict. Het slachtoffer huurde een huis met Nicole en Alexandra. Op de beruchte avond waren er meerdere personen op een feestje in het huis. Volgens de buren heersten er al een tijdje spanningen en waren er regelmatig verhitte discussies.

Huisgenoot Alexandrea wordt veroordeeld voor de moord, hoewel een duidelijk motief ontbreekt. Nicole, de derde huisgenoot, wordt sinds de beruchte avond vermist. Voor Oli is deze zaak een heuse obsessie, maar al snel komt de kwestie op een dood spoor. Tot tien jaar later het lichaam van Nicole wordt aangetroffen. Oli stort zich terug op haar verhaal over ‘De moord op de huisgenoot’. Deze keer moet ze echter samenwerken met Cooper, een jonge kerel die aan een podcast werkt.

Irritant en tegelijkertijd grappig
Het verhaal is knap opgebouwd. Heden en verleden lopen in elkaar over en tussendoor komt Alexandra ook aan het woord. Als lezer heb je het gevoel dat er ook op persoonlijk vlak heel wat aan de hand is met de hoofdpersonages. Waar komen de angsten en trauma’s van Oli vandaan? Waarom zijn er strubbelingen in haar relatie met Dean? En hoe gaat ze om met haar nieuwe collega Cooper, die irritant en tegelijkertijd grappig is? Als lezer krijg je ook een mooie inkijk in de journalistiek, in de concurrentie en de vernieuwing. Een mooi pluspunt.

Maar de zaak rond de huisgenoten is natuurlijk de essentie van het verhaal. Omdat er heel veel personages, dus ook heel veel namen, de revue passeren, moet je je aandacht bij het boek houden. Heel wat onverwachte wendingen zorgen ervoor dat je steeds nieuwsgierig blijft naar het vervolg. Er worden veel insinuaties gemaakt, waardoor je als lezer ook zelf mee gaat nadenken. Klopt je sterk vermoeden, of loopt het toch zo anders dan verwacht? Het verhaal zit ingenieus in elkaar.

Eerder verschenen op snippers_co

Gemma Woodstock 3 - Het spoor van de doden

De huisgenoot