Recensie thriller: De moord op Sandringham Castle

Donderdag, 7 maart, 2024

Geschreven door: S.J. Bennett
Artikel door: Jacqueline Stil

Hoe koningin Elizabeth hoogst persoonlijk een moord oplost

Onlangs was in het nieuws dat Koning Charles van Groot-Brittannië ter herstel van zijn operatie in Sandringham Castle verbleef, in Norfolk boven de stad Cambridge. Dit kasteel was ook de kerstresidentie van zijn moeder Elizabeth. De moord op Sandringham Castle van auteur Sophie Bennet beschrijft prachtig hoe het leven van de koningin, haar hofhouding en haar adellijke vrienden eruitziet. Ook de context van Brexit en de regering van president Donald Trump komen aan bod. De thriller getuigt van historisch besef en standsbewustzijn. Hij stamt uit 2022, de tijd voordat Charles koning werd, en is in 2023 vertaald.

Afgehakte hand in zee
De actie vindt plaats op vele plekken in Norfolk, Engeland. Er wordt een afgehakte hand in zee gevonden door een paardenmeisje. De koningin herkent de hand aan de ring aan een vinger. Hij is van één van de bewoners van het naastgelegen Ladybridge landgoed.

Het laat koningin Elizabeth niet los en ze puzzelt zich een weg door motieven, aanwijzingen en alibi’s. Onafhankelijk van de politie weet ze de gang van zaken te reconstrueren. Voor de lezer lijkt de moord niet logisch. Sommige dingen lijken vergezocht. Er komt een ongelooflijke hoeveelheid personages voorbij en dat maakt het boek soms moeilijk te volgen. Aan het eind wordt er echter veel duidelijk.

De moord op Sandringham Castle doet wel recht aan de personages door ze goed te introduceren. Het mooiste stukje is wanneer de persoonlijke assistente van de koningin, Rozie, kennis maakt met zwemmen in koud water. De zinderende ervaring is heel mooi beschreven. Aan het eind komen we dit nog een keer tegen. Verder komt de liefde voor dieren, vooral voor honden en paarden, van de koningin goed naar voren.

Dans Magazine

Door sommigen gehaat
Het slachtoffer in dit verhaal is Ned St. Cyr, 70 jaar en door sommigen gehaat. Zijn overlijden is te wijten aan een familievete, een thrillerthema dat niet veel voorkomt. De moraal van de thema’s in het boek is dat misdaden niet onopgemerkt blijven, en dat iedereen, zelfs de koningin, zijn of haar licht erover kan laten schijnen en kan bijdragen aan een oplossing.

Koningin Elizabeth treedt als het ware in het voetspoor van Miss Marple door na te denken over deze misdaad, in de traditie van de vermaarde thrillerauteur Agatha Christie. De prestigieuze achtergrond van Elizabeth doet daar niets aan af. Op gegeven moment komt zij ook zelf in gevaar, door een onachtzaamheid van één van haar beveiligers.

Deze thriller is een echte strijd tussen goed en kwaad, waarbij het goede (natuurlijk) overwint. Over rouw na de dood van Ned gaat het helaas niet veel. Het verhaal is levendig en dynamisch, maar komt soms een beetje onlogisch over, hoewel dat aan het eind wel weer goed komt. Ook komt dan de motivatie van de dader uit zijn eigen mond naar voren. Zonder dat zou die niet zijn opgevallen. De koningin brengt aan het eind alles over aan de hoofdinspecteur, die in haar gedachtegang meegaat. Dan komt Elizabeth er ook goed uit als iemand die inzicht heeft en goed voor zichzelf kan zorgen.

Koningin Elizabeth overleed op het moment dat de auteur haar eerste uitwerking van het boek inleverde bij de uitgeverij. De auteur vermeldt dat zij zeker nog niet klaar is met boeken over deze koningin. Ze is dol op dit personage, dat is wel duidelijk.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Leesadvies voor jongeren

Mooi stukje fantasie dat je meeneemt naar de koningin van Engeland. Die is al dood, maar het boek is toch fantasie,d