De speelgoedman

Woensdag, 27 mei, 2020

Geschreven door: Heleen Van den Hoven
Artikel door: Jeannie Bertens

Superspannend verhaal met mooie plotwisselingen

[Recensie] Vandaag hebben we een heus ‘speelgoeddagje’ bij Perfect Buren, want we zetten De speelgoedman van Heleen van den Hoven de hele dag in de kijker. Jeannie las het boek voor ons en haar recensie lees je hieronder. Onze Roelant had eerder deze maand een gezellige babbel met Heleen en dit interview kun je deze middag lezen. We sluiten vanavond af met een toffe winactie, want in samenwerking met De Crime Compagnie mogen wij een ebook en een fysiek exemplaar van De speelgoedman weggeven. Spelen jullie met ons mee?

Na Het Carpa complot is dit de tweede thriller van Heleen van den Hoven. Van de eerste had ik genoten dus was ik erg nieuwsgierig naar dit boek en ik ben beslist niet teleurgesteld!

Inigo Dubbelman is een wat eenzame, introverte man. Hij heeft weinig herinneringen aan zijn jeugd, er zijn ook weinig foto’s van hem en al helemaal niet uit zijn vroegste jeugd. Zijn vader is een Spanjaard die op jonge leeftijd is overleden. Ook zijn moeder is een paar jaar geleden overleden. Met zijn zus en stiefzus heeft hij niet veel maar wel goed contact. Hij werkt bij zijn oom Dirk Dubbelman in de loods als assistent loodsbaas, daarnaast zit hij ook parttime op kantoor. Het is een groot bedrijf, Dubbelman Logistiek, met personeel zowel in de loods als op kantoor. Een van de mensen op kantoor is Fee Kastelijn. Fee en Inigo zijn de hoofdpersonen van dit verhaal.

De auteur kiest ervoor om de verhaallijnen om en om vanuit hun perspectief te vertellen. Bij Fee gebeurt dat in dagboekfragmenten gericht aan haar zus, later komen we te weten dat haar zus Sabine heet. Fee heeft een ongelukkige liefde achter de rug en haar ex heeft pikante foto’s op Facebook geplaatst. Ze schaamt zich erg en wordt bovendien door het overige kantoorpersoneel hiermee erg gepest. Alleen Inigo doet hier niet aan mee, integendeel, hij neemt het voor haar op. En als Fee ook nog eens haar woonruimte kwijtraakt, biedt Inigo haar een etage in zijn grote huis aan. Hij heeft ruimte genoeg. Fee ziet dat wel zitten, ze voelt zich aangetrokken tot Inigo. Maar of dat verstandig is?

Al lezend in het verhaal van Inigo kom je er langzaam achter dat Inigo niet helemaal de man is die je zou verwachten. Hij maakt prachtig speelgoed voor zijn neefjes en nichtjes, vandaar zijn bijnaam De speelgoedman, maar hij heeft ook duistere dromen. Dromen vol bloed en scherven. Sinds Inigo naar een gespecialiseerde tandarts voor angsten is geweest, slaapt hij geen enkele nacht meer normaal. Hij vermoedt dat er in zijn verre verleden iets traumatisch is gebeurd maar er is niemand meer die hem kan vertellen wat er gebeurd is. Zowel zijn vader als zijn moeder zijn overleden. Inigo zoekt hulp bij een psychiater en gaat op zoek naar zijn roots o.a. in Spanje. De medicijnen die de psychiater hem voorschrijft, gebruikt hij niet, die hebben te veel bijwerkingen naar zijn zin. Terwijl Inigo steeds meer last krijgt van zijn nachtmerries en nu ook amnesies ontwikkelt, wordt Fee alleen maar meer verliefd op hem. Een knipperlicht relatie ontstaat. Inigo durft zich niet helemaal te geven, bang voor zichzelf.

En dan valt het eerste dodelijke slachtoffer en alles wijst in de richting van Inigo als dader. Wat is er toch aan de hand met Inigo? Wat is er in zijn verleden gebeurd? Kan hij nog wel iemand in zijn omgeving vertrouwen en sterker nog, is Inigo zelf wel te vertrouwen?

Een superspannend verhaal ontwikkelt zich dan snel waarbij de auteur mooie plotwisselingen bedacht heeft en waarbij je als lezer lange tijd geen idee hebt in welke richting het verhaal gaat. Een prima plot dus. Het boek zelf leest door de korte hoofdstukken en de afwisseling tussen Inigo en Fee als een trein. Gelukkig is het lekker dik en heb je het niet zomaar uit!