De stad van de verloren tijd

Zaterdag, 30 april, 2022

Geschreven door: Anna Ruhe, Claudia Carls
Artikel door: Demi Stein

Gemaskerd bal in Venetië

[Recensie] Lucie, Mats en hun vrienden hebben al een hoop meegemaakt. Lucie is een sentifleur en deze zijn zeldzaam. Een sentifleur betekent dat iemand geuren niet alleen kan ruiken, maar ook kan voelen.

Edgar roept “Een nieuw tijdperk voor de Eeuwigen breekt aan!”, maar niemand weet eigenlijk wat hij daarmee bedoelt. Zal hij de eeuwigen proberen te verslaan, of brengt hij juist anderen in gevaar?

Lucie gaat samen met haar vrienden naar een gemaskerd bal naar Venetië, maar voordat ze het feestgevoel te pakken hebben, beseffen ze al dat dit geen gewoon gemaskerd bal gaat zijn.

Het magische tintje
Het meest opvallende aan dit deel is dat er ineens een stuk minder zwart-wit illustraties in staan dan in de voorgaande delen. Dat is jammer, want juist door de illustraties, gemaakt door Claudia Carls, kon je het magische sfeertje in deze boeken goed beleven. De illustraties van Carls zijn om bij weg te dromen en verduidelijken hetgeen wat Lucie en haar vrienden meemaken. Het is daarom jammer om te zien dat er in deel vijf een stuk minder van te bewonderen is.

Het verhaal zelf blijft uiteraard een fantasy verhaal. Het verhaal speelt zich grotendeels buiten de magische apotheek af, maar er gebeuren continue zaken die in het echte leven onmogelijk zijn, zover wij weten, natuurlijk. Wat de personages in deze boeken kunnen met geurtjes en vloeistoffen blijft een magisch geheel en door de mooie beschrijvingen van Anne Ruhe komt het verhaal zeker tot leven.

Anne Ruhe is geboren in Berlijn. Inmiddels heeft ze 15 titels op haar naam staan. Ze begon met schrijven na de geboorte van haar eerste zoon.

Mensen kunnen veranderen
Dit boek laat zien dat mensen die eenmaal kwaad hebben gedaan, zeer zeker wel kunnen veranderen. Lucie heeft het een en ander meegemaakt met andere sentifleurs en eeuwigen en heeft hierdoor moeite om ze te vertrouwen. Echter moet je soms toch samenwerken met de mensen waar je weinig vertrouwen in hebt. Lucie laat zien dat dit ook erg goed kan gaan. Het geheel komt realistisch en hartverwarmend over.

De ontwikkelingen gaan in dit deel langzaamaan weer verder. Grote ontwikkelingen zijn er niet, maar je merkt in de gedragingen van de kinderen dat ze al heel wat hebben meegemaakt en daardoor verstandiger keuzes maken.

Op reis naar Venetië
De kinderen gaan (onder begeleiding van volwassenen) op reis naar Venetië. Dit wordt heel mooi weergegeven en geeft je ook de wens om zelf naar Venetië te gaan. Wat ze daar mee maken zit weer vol met spanning en sensatie. Het grootste gedeelte van het boek speelt zich hier af en de gebeurtenissen zorgen ervoor dat je als lezer graag wilt doorlezen, je wilt immer weten hoe dit verhaal weer gaat eindigen voor Lucie en haar vrienden.

Het verhaal zal voor kinderen spannend aan blijven voelen door de wendingen die Ruhe erin weet te verwerken. De kwade mensen die voor de spanning zorgen krijgen in dit deel wat meer diepgang, waardoor je gaat begrijpen waarom zij bepaalde keuzes maken, wat er dan weer voor zorgt dat ze menselijker en realistischer overkomen.

De stad van de verloren tijd is alweer het vijfde deel in de spannende Magische apotheek serie. Deel zes, De Erfenis van Villa Evie, is voorlopig het laatste boek in deze spannende kinderboekenserie. Het is geschikt voor kinderen vanaf zeven jaar en perfect voor de beginnende fantasylezer, aangezien het goed te volgen is en er nog geen moeilijke termen in voor komen.

Eerder verschenen op Meerboekenblog2

De stad van de verloren tijd

Het toernooi van de parfumeurs