De taal van planten

Zaterdag, 22 april, 2023

Geschreven door: Helena Haraštová, Daraya Beklemesheva
Artikel door: Janny de Vries

Hoe praten planten met elkaar?

[Recensie] In een notendop de essentie van de wonderlijke plantenwereld uitleggen is wat auteur Helena Haraštová met het boek  Hoe praten planten met elkaar doet. In begrijpelijke taal legt de auteur steeds de link tussen het plantenrijk en de wereld van de mensen. Hierdoor kun je je goed verplaatsen in het leven van planten. Een effect hiervan kan zijn dat de jonge lezer heel bewust wordt van zijn of haar omgeving en daar ook zorgvuldig mee om wil gaan.

Nieuwsgierig
Helena Haraštová, geboren  is van Tsjechische afkomst zoals haar naam al doet vermoeden. Ze werkt als schrijver en vertaler uit het Engels en Russisch. Ook is ze literair redacteur geweest. Haar vakgebied en het moederzijn zullen ongetwijfeld aan de basis liggen van haar nieuwsgierige manier van schrijven. Precies toegespitst op de doelgroep kinderen vanaf een jaar of 10 die steeds meer leren over de wereld om hen heen en die verbanden beginnen te leggen die helemaal kloppen.

Fascinerend
In het boek zijn informatieve illustraties opgenomen die de korte tekstfragmenten verduidelijken. Kinderen die visueel zijn ingesteld kunnen de plaatjes bekijken terwijl de tekst aan ze wordt voorgelezen. Er zit ook een duidelijke opbouw in het boek. De plant wordt eerst voorgesteld waarbij de overeenkomsten met een mens worden benoemd maar ook de verschillen. Hoe leven planten met elkaar samen in het woudwijde web is ook weer vergelijkbaar met hoe wij mensen dat doen. Concurrentie of samenwerking, rivaliteit en stress,  gebruik van zintuigen. Heel fascinerend ook voor volwassenen om deze parallellen te zien.

Wetenschap
De verdieping zit ‘m de zintuigelijke waarneming en het lerende aspect van planten. Een mooi voorbeeld is een wetenschappelijk experiment van een kruidje-roer-mij-niet waarvan de pot elke dag wordt opgetild en de plant na enige tijd de blaadjes niet meer dichtvouwde omdat het optillen van de pot geen gevaar opleverde voor de plant. En hoe wonderlijk is het aspect dat herinneringen en ervaringen aan een volgende generatie planten doorgegeven kunnen worden? Hoe dit werkt lees je in het hoofdstuk geheugen.

Voorleesboek
Het is vooral een boek om samen met je kind te lezen en je te verwonderen over het plantenrijk dat net als het dierenrijk ingenieus in elkaar zit. Volwassenen halen hun biologie kennis weer op en worden uitgedaagd om begrippen nog net even extra te verduidelijken  buiten de uitleg die in de woordenlijst opgenomen is. Het kan zomaar zo zijn dat je een onderzoeker in de dop tot leven wekt!

Leesfragment

—