De verleiding

Donderdag, 31 oktober, 2019

Geschreven door: Liselotte Stavorinus
Artikel door: Linda Zweep

Een echte Gooische thriller

[Recensie] Oh heerlijk! Ik las de achterflap en dit was het eerste wat in me opkwam. Die altijd intrigerende wereld in Het Gooi. Veel vooroordelen waarschijnlijk, maar ook veel clichés en aannames. Eens kijken of het in deze thriller ook weer ‘Bingo!’ is.

Het voorgaande boek Het reservaat schijnt deel 1 te zijn van het leven in Het Gooi, vol list en bedrog. Over winnen en verliezen, over echt en nep, en vooral over presteren volgens de verwachtingen van je ouders. Om de naam van de familie hoog te houden.

Het verhaal gaat over een rijke familie Van Vrijberghe de Koning. Zoon Edward is de hoofdpersonage en hij heeft nog een broer Charles en een zus Lexie. Edward is het buitenbeentje. Zijn leven liep niet zo voorbeeldig en voorspoedig als die van zijn broer en zus. Maar na een tijd als fotograaf te hebben gewerkt wordt hij genomineerd voor de World Press Photo. Hij zou deze prijs zo graag willen winnen om zijn familie ook trots te laten zijn op hem.

Maar zijn verleden en welke acties hij toen ondernam en ook vooral welke niet, laten hem niet met rust. Zo komt ook een zeer succesvolle advocaat en zakenman Robert Ambrosius weer terug in zijn leven. En hoe komt zo’n oude vent aan een fotomodel als vriendin? Hij heeft zoveel macht en invloed op Edward dat hij geen andere uitweg meer ziet dan die ene…

Archeologie Magazine

Dit boek heeft alle ingrediënten in zich om het een echte Gooische thriller te maken. Geld, invloedrijke mensen, bedrog, verleiden, vreemdgaan en geheimen die het daglicht niet kunnen verdragen. De vlotte schrijfstijl en korte hoofdstukken maken het mogelijk om direct in het verhaal meegezogen te worden. En ja, ik las hem in een ruk uit. Heerlijk? Ja! En toch niet voorspelbaar. Dan heb je naar mijn mening een goede thriller geschreven. En wat was ik aangenaam verrast. Ik ga zeker deel 1 ook lezen.

Wat mij erg intrigeerde is de vraag die regelmatig ook in dit boek wordt gesteld: Hoe heurt het eigenlijk? Wat als je op geen enkel front aan de verwachtingen van je ouders kunt voldoen? En komt er in tijden van nood de ware aard van mensen naar boven? Nood breekt wet? Kies je voor jezelf of voor de ander als het erop aankomt? De antwoorden vind je in dit boek. Althans voor Edward.

De cover trekt mijn aandacht onmiddellijk. Roze en een bed frame met sierlijke krullen. De verleiding is klaar om te kopen en ervoor te gaan zitten! Deze vlot lezende en pakkende thriller krijgt van mij 5 heerlijke sterren!