De zeven zussen 7 - De zevende zus

Woensdag, 26 mei, 2021

Geschreven door: Lucinda Riley
Artikel door: Jeannie Bertens

Lucinda Riley heeft het weer geflikt!

[Recensie] De zevende zus is alweer het zevende deel uit de bestsellerserie De Zeven Zussen van Lucinda Riley. Ze is in Nederland al drie jaar de auteur van het bestverkochte boek (2018, 2019 en 2020). We hebben ruim een jaar moeten wachten op dit zevende en afsluitende deel. In de week dat De zevende zus verscheen heeft de auteur aangekondigd dat er nóg een deel uitkomt. Geen afsluiting nu van deze serie dus. Het achtste deel zal gaan over Pa Salt, de geheimzinnige adoptievader van de zeven zussen.

Over een paar weken is het een jaar geleden dat Pa Salt is overleden. De zussen willen hem eren door een cruise te maken naar de wateren waar hij een zeemansgraf heeft gekregen. Het zou mooi zijn als de ontbrekende zevende zus Merope erbij zou kunnen zijn. Georg, de advocaat van de familie, heeft een paar aanwijzingen gevonden over de verblijfplaats van deze zus. Hij moet zelf meteen weer op reis maar de zussen nemen zijn speurtocht over om Merope te kunnen vinden. De eerste aanwijzing is dat Merope zich in Nieuw-Zeeland zou bevinden. CeCe, die in Australië woont, gaat als eerste op pad, het spoor leidt naar een wijndomein. Daar aangekomen treft zij Mary-Kate, de dochter deze huizes. Mary-Kate blijkt geadopteerd te zijn door Mary en Jock McDougal. Ze heeft een oudere broer Jack. Helaas blijkt Jock een paar maanden hiervoor te zijn overleden. Zijn weduwe is op reis gegaan, ze is van plan om de hele wereld over te gaan. Jack is op wijnstudiereis naar Frankrijk, alleen Mary-Kate is achtergebleven. Zou zij Merope kunnen zijn? CeCe heeft nog een tweede aanwijzing meegekregen, een tekening van een ring met de vorm van een ster met zeven punten. Mary-Kate herkent op de tekening de ring die ze van haar moeder heeft gekregen op haar eenentwintigste verjaardag. Ze kan de ring niet laten zien want Mary heeft de ring meegenomen op haar reis.

Omdat de ring het noodzakelijke bewijs vormt, gaat CeCe verder op zoek naar Mary met de gegevens die ze van Mary-Kate krijgt. Maar ook op de volgende halte van de reis loopt ze haar weer mis, het lijkt wel of Mary niet gevonden wil worden. Daarna wordt Electra op het spoor gezet, vervolgens Ally en tenslotte ook Tiggy. Waarom wil Mary geen contact, wat heeft ze te verbergen?

Net als in de vorige verhalen is er nu ook een tweede tijdlijn, deze speelt in Ierland ten tijde van de onafhankelijkheidsoorlog. Mary heeft namelijk vele jaren eerder een oud dagboek van Nuala Murphy van diens kleinzoon Bobby gekregen. Mary is opgegroeid in Ierland en Bobby was haar buurjongen. Zevendertig jaar geleden is er iets gebeurd waardoor Mary uit Ierland is weggevlucht. Ze heeft alle contacten verbroken en nooit meer iets van zich laten horen. Mary heeft nooit belangstelling voor het dagboek gehad maar nu besluit ze het alsnog te lezen. Het dagboek maakt haar verlangen naar Ierland zo groot dat ze besluit om haar demonen in Ierland het hoofd te gaan bieden.

In de tweede tijdlijn lezen we het verdrietige verhaal van de Ieren die de Britse overheersing beu zijn en geen andere uitweg zien dan strijd om hun afhankelijkheid te bereiken. Een strijd die uiteindelijk alleen maar slachtoffers zal hebben. Een strijd ook die voor diepgaande breuken in families zorgt die nog generaties lang zal doorwerken. Via het dagboek van Nuala belanden we midden in die oorlog. Via de herinneringen van Mary, die in Ierland Merry wordt genoemd, ervaren we de gevolgen die er na al die jaren nog zijn.

De schrijfstijl van de auteur is vlot en meeslepend. Ze maakt gebruik van verschillende verhaallijnen en daarin zit altijd een historische lijn. Ditmaal de geschiedenis van de Ierse onafhankelijkheid. Dit verhaal speelt in West Cork waar ze oorspronkelijk vandaan komt. Natuurlijk is haar research weer tiptop in orde. Ook verweeft de auteur altijd een behoorlijke brok romantiek in de verhaallijnen, ditmaal moeten we er wel even op wachten.

Lucinda Riley heeft het weer geflikt! De zevende zus is een heerlijke dikke pil, van meet af aan boeiend en niet weg te leggen. De speurtocht van de zes zussen naar de ontbrekende zus in het heden én het aangrijpende verhaal van Nuala in het verleden. De zevende zus wordt uiteindelijk gevonden maar de geheimen die Pa Salt met zich meegenomen in zijn zeemansgraf nog niet. Op naar het achtste deel! Het wordt een beetje saai maar ik moet ook voor dit zevende deel de volle vijf sterren geven.

De zilverboom

De olijfboom

De zeven zussen - Atlas