De zon achterna

Zaterdag, 16 april, 2022

Geschreven door: Liu Hao
Artikel door: Rita Pontororing

Liefde voor de zon en de kleur geel

[Recensie] Dit is onmiskenbaar een boek dat over Vincent van Gogh gaat. Gewoon even doorbladeren en de illustraties zeggen genoeg en niet te vergeten de cover. Tegenwoordig werken veel basisscholen met thema’s waarbij kunst ook aan bod komt. En natuurlijk wordt er gesproken over Van Gogh. Heel fijn dat Liu Hao ‘onze’ van Gogh er uit heeft gelicht in zijn serie Kinderkunstboeken.

Best wel jammer dat er in het hoekje van de cover een sticker is geplakt met “Kunst voor kinderen Vincent van Gogh”. De illustraties spreken toch voor zich.

De zonnebloem
De zonnebloemen spelen een prominente rol in de werken van Van Gogh. Zo ook in dit kinderkunstboek De zon achterna. Het gaat hier over een jongetje dat als zonnebloembaby geboren is. Op een dag wenkt het ochtendzonnetje hem naar buiten en hij gaat de stralen achterna. Op zijn weg naar het zonlicht herkennen we werken van de beroemde schilder.

Gekunsteld
De zonnebloembaby doet wat gekunsteld aan. Liu Hao heeft in zijn kinderkunstboeken als De jungle van de dromen, De geboorte van David telkens een verhaal geschreven uitgaande van waar een kunstenaar beroemd om is geworden. In de zon achterna laat Hao de liefde voor de zon en de kleur geel zien die bij van Gogh horen. De zonnebloemen horen eveneens bij Van Gogh dus Hao heeft deze kunstwerken als basis genomen voor zijn verhaal, de zonnebloembaby. Een fantasie verhaal dat wat krampachtige overkomt om aandacht te trekken naar de zonnebloemen en daardoor naar de werken van Van Gogh.

Begrijpelijk
Hao grijpt het verhaal aan om werken van de kunstenaar te tonen. Gaandeweg het boek wordt het begrijpelijk waarom Hao een zonnebloembaby verzonnen heeft. Het kind trekt achter de zon aan en onderweg komt hij in werken van Van Gogh of in delen van een werk. In het verhaal is een lopende lijn verwerkt van ochtend naar avond. De zon gaat natuurlijk onder en dan komen we in een avondwerk van de kunstenaar. Is het te raden welk werk? En anders snel dit mooie boek voorlezen of lezen.

Illustraties
In de illustraties van Hao zijn heel herkenbaar de werken van Van Gogh te ontdekken, felle kleuren en korte penseelstreken. Om ook Van Gogh zelf mee te nemen in zijn beelden begint en eindigt dit verhaal in de slaapkamer; daarbij heeft de schrijver en illustrator ook  Van Gogh geportretteerd. Overige werken gaan voorbij op de zoektocht van de jongen bijvoorbeeld “De zaaier”. En als laatste het avondwerk.

Kinderkunstboek
De zon achterna is een ideaal kinderkunstboek om kinderen te laten kennismaken met Vincent van Gogh door zijn belangrijkste werken te tonen. Op naar het Van Gogh museum of het Kröller-Müller Museum.

De zon achterna