Recensie misdaad: Dit wil je écht niet weten

Zondag, 24 maart, 2024

Geschreven door: Huib Modderkolk
Artikel door: Evert van der Veen

Digitale onderwereld

Huib Modderkolk schreef eerder Het is oorlog maar niemand die het ziet, over cyberspionage en internetcriminaliteit. “In mijn eerste boek … beschreef ik hoe technologie het werk van inlichtingendiensten fundamenteel veranderde en grote schaal spionage en beïnvloeding mogelijk maakte”(p. 10).

Mossad
Dit nieuwe boek Dit wil je écht niet weten is een vervolg op Het is oorlog maar niemand die het ziet. Het begint direct al spannend als Huib Modderkolk vertelt over een pakje dat een undercover agent van de Mossad heeft opgestuurd. Op het contact met deze agent komt hij in het boek steeds terug maar ondertussen vertelt hij ook andere soortgelijke verhalen waarin angst en onzekerheid naast bluf een rol spelen. Mensen voelen zich vaak niet veilig, tasten de ander af in het contact en in één geval wordt iemand zelfs het land uitgezet.

Cybercrimininaliteit
Tussen al die verhalen door is er hier en daar achtergrondinformatie en daar legt Huib Modderkolk iets van de werkwijze van cybercriminelen uit. Het gaat vaak over de Iraanse geheime dienst die in ons land contacten probeert te leggen. “Voor Iran is hacken een geopolitiek wapen. Anders dan westerse inlichtingendiensten, die het hackmiddel inzetten om inlichtingen te verzamelen, gebruikt het Iraanse regime de digitale mogelijkheden om zijn macht te laten gelden” (p. 84 – 85). Ook Russische en Chinese groepen zijn actief op dit gebied en zoeken contacten in ons land. Daarom komt ook de AIVD regelmatig in dit boek naar voren om deze spionage te bestrijden.

Gijzelsoftware
Het boek is eigenlijk een aaneenschakeling van verhalen over geheimzinnige contacten en duistere organisaties die bedrijven bestoken met gijzelsoftware waardoor hun systemen volkomen geblokkeerd raken. Zo weet een Iraans groep door een computervirus ultracentrifuges te saboteren.

Actueel is het boek als het over de aanbesteding van duikboten gaat, waar Saab-Damen ook aan meedoet. PR-medewerkers van dit bedrijf spreken over “verhoogde activiteit in het mail-, app- en telefoonverkeer” en vermoeden dat er wordt meegelezen (p. 123).

Het boek heeft iets van een thriller door de spannende verhalen die Huib Modderkolk vertelt maar het is jammer dat de lezer soms de draad een beetje kwijt raakt door de hoeveelheid verhalen waarbij dan pas na een tussenliggend verhaal de draad van een eerder verhaal weer wordt opgepakt. In verhouding tot de verhalen is er te weinig achtergrondinformatie waardoor de lezer minder te weten komt dan de titel suggereert.

Dreiging van internet
Duidelijk wordt in elk geval wel – en dat kan iedere internetgebruiker uit eigen ervaring toch wel enigszins weten – dat er op internet veel ongewenste en zelfs gevaarlijke contacten schuil gaan waarvan mensen het bestaan niet vermoeden omdat ze ongemerkt je computer binnenkomen. Denk aan phishing, niet-bestaande webshops en dergelijke. Voor de gemiddelde Nederlander is dit relevanter dan hetgeen er in dit boek staat.

Huib Modderkolk is onderzoeksjournalist bij de Volkskrant en won met zijn werk diverse prijzen waaronder in 2022 de Prijs van het Vrije Woord.

Leesadvies voor jongeren

Lees spannende verhalen over geheimzinnige contacten en cybercriminaliteit