Recensie geschiedenis: Dorestad onthuld

Donderdag, 14 maart, 2024

Geschreven door: Luit van der Tuuk
Artikel door: Evert van der Veen

Legendarische stad uit de Nederlandse geschiedenis

In dit rijk geïllustreerde boek Dorestad onthuld wordt door Luit van der Tuuk, conservator van museum Dorestad in Wijk bij Duurstede, allerlei historische en archeologische informatie over deze stad op aantrekkelijke wijze bij elkaar gebracht. Hoewel het boek wel de nodige historische en archeologische interesse veronderstelt en vrij diep op de geschiedenis ingaat, is het door de vele illustraties toch voor een breed publiek toegankelijk.

Belangrijke handelsplaats
Dorestad wordt wel “het Rotterdam van de vroege middeleeuwen” genoemd en was van de 7 – 9e eeuw een “kosmopolitische plaats waar internationale handelsroutes samenkwamen” (p. 12). Uitgebreid wordt de ontstaansgeschiedenis en ontwikkeling van Dorestad in dit boek beschreven. Zo lezen we over de allereerste bewoners, het Romeinse grensfort dat hier heeft gestaan en de eerste handel aan de oever van de rivier op de grens van de woongebieden van de Franken en de Friezen.

Vanwege het samenkomen van rivieren ontstaat hier een handelshaven die Duristate of Dorostate wordt genoemd, vermoedelijk afgeleid van dhuro of duresto, dat versterking betekent. Tal van prachtige en uiteenlopende illustraties vergezellen de tekst: archeologische werkzaamheden en vele vondsten, oude kaarten, historische foto’s en geschriften maar ook tekeningen die het een en ander verduidelijken. De ontwikkeling van Dorestad wordt ook binnen de Nederlandse geschiedenis geplaatst.

Internationale betekenis
Getuige de herkomst van munten uit tal van plaatsen was er sprake van internationale handel. Dorestad was door zijn strategische ligging dan ook een knooppunt van handel. Volgens een oorkonde van Karel de Grote uit 779 waren er enkele plaatsen in zijn rijk waar tol werd geheven: Rouen aan de Seine, Amiens aan de Somme, Quentovic aan de Canche en Dorestad aan de Rijn. Er is een vrij duidelijk beeld van de constructie van de kade door de vele palen die zijn blootgelegd. Woningen en voorraadschuren (zogenaamde spiekers) stonden ook op palen en konden zo het hoofd bieden aan de wisselende waterstanden. Zeer beroemd is de vondst van de schitterende fibula, een mantelspeld, die in 1969 uit een waterput naar boven kwam. Verder worden tal van gebruiksvoorwerpen beschreven maar ook levensonderhoud en schepen komen ter sprake. De komst van de Noormannen in 834 luidt het einde in van Dorestad, dat door hen op “uiterst onmenselijke wijze” wordt ingenomen. Het lag open in het landschap en was daarom een gemakkelijk doelwit. Na enkele eeuwen werd in 1300 op dezelfde plaats Wijk bij Duurstede gesticht.

De auteur heeft zich grondig in het onderwerp verdiept getuige de uitgebreide vermelding van bronnen en literatuur. Luit van der Tuuk publiceerde eerder De eerste gouden eeuw, De Romeinse limes, Indiculus, Handelaren en ambachtslieden, De Franken en De Friezen.