En ze filosofeerden nog lang en gelukkig

Maandag, 16 augustus, 2021

Geschreven door: Elke Wiss
Artikel door: Ireen Bertholee

Het boek is dus uitmuntend geschikt voor de denkers onder ons.

[Recensie] Het boek En ze filosofeerden nog lang en gelukkig van Elke Wiss stond hoog op mijn verlanglijstje. Dit logische vervolg op Socrates op Sneakers inspireert me om ook zelf wat diepzinnigere gesprekken met anderen aan te gaan. En mijn perspectivistische lenigheid kreeg daardoor een aardige zwieper. Mijn toch al nieuwsgierige brein ontvangt daarbij aardige handvatten maar ook de mogelijke valkuilen.

Logisch opgezet bevat het boek twee delen. Het eerste deel is een soort stappenplan, gaat dieper in op de handvatten en valkuilen, hoe filosoferen werkt, en waarom het zo’n belangrijke vaardigheid is. Het tweede deel bestaat uit verhalen die onder andere de basisemoties behandelen. Na elk verhaal worden er prikkel-, begrips- en filosofische vragen gesteld waardoor je de mogelijkheid krijgt om steeds weer dieper in de karakters van de verhalen in te gaan en uit te weiden. Het zorgt er ook voor dat er voor iedereen iets te halen valt uit elk verhaal. Het is dus een typisch doe-het-zelf-boek geworden.

Mijn toch al reflectieve aard wordt hierdoor heerlijk gestimuleerd. De verdiepende vragen kunnen je mooie gesprekken opleveren. Temeer omdat je leert te durven twijfelen aan je eigen gelijk omdat je in gesprekken niet je eigen ik per se op de voorgrond hoeft te zetten. En omdat daarmee het principe van projecteren wordt vermeden. Ik heb enkele van die metaforische verhalen dan ook in de werkelijkheid toegepast en een paar avondjes flink geoefend (en op doorgezakt) met een vriendin. Het resultaat is vrijwel altijd en gegarandeerd een bijzondere ervaring.

Het boek is dus uitmuntend geschikt voor de denkers onder ons. Voor de mens die een avondje Mens-Erger-Je-Niet absoluut eens wil overslaan om die diepere gesprekken met je wederhelft of andere belangrijke personen in je leven te prikkelen betere gesprekken met elkaar te voeren. Dit kan door de aanstekelijk geschreven vorm van dit boek je zomaar eens overkomen.

Ik geef dit handige boek dan ook graag vier-en-een-halve ster en zie uit naar een mogelijk vervolg.

Socrates op sneakers