Goed Gek

Vrijdag, 21 februari, 2020

Geschreven door: Rian Meulenbroeks
Artikel door: Carlita Van Rossum

De auteur vertelt hoe het is

[Recensie] Rian Meulenbroeks heeft jaren op verschillende afdelingen binnen de GGZ gewerkt en hier veel ervaring opgedaan. Dit had kunnen leiden tot oordeelsvorming. Maar wat het Rian Meulenbroeks heeft opgeleverd is een realistische blik en een begripvol hart dat diagnoses te boven gaat. En dat komt prachtig samen in Goed Gek.

Door middel van korte hoofdstukken met als titel de naam van een patiënt of cliënt, wordt geschetst hoe het leven van iemand met geestelijke problemen eruit kan zien. En die conclusie wordt na enkele verhalen al duidelijk: lastig. Ziektes zijn niet altijd aan de buitenkant te zien en de stap naar de GGZ is een grote drempel. Er hangt een schaduw van schaamte en taboe over geestelijke gezondheidszorg en of je het nu probeert te verbergen of het hebt geaccepteerd, het gaat niet gewoon weg. Net als chronische ziektes moet je een manier vinden om ermee om te gaan. En soms lukt dat gewoon niet.

Als Meulenbroeks de suïcide van niet één, maar meerdere personen in korte tijd beschrijft, bekruipt je als lezer een gevoel van wanhoop. Hoe moet dit dan niet zijn voor iemand die dit in de praktijk meemaakt? Het is zwaar, intensief werk waar je niet altijd het resultaat boekt dat je had gehoopt.

De schrijfstijl van Rian Meulenbroeks is heel prettig leesbaar. Er wordt nergens omheen gedraaid, de dagelijkse realiteit wordt beschreven door een menselijk oog. Je kunt niet voor iedereen dezelfde dosis sympathie opvatten en sommige gedragingen zijn moeilijk te begrijpen. Door het verteltalent van de auteur wordt er een stukje in jezelf aangeraakt; want hoeveel begrip heb je zelf voor iemand die zich niet gedraagt zoals de maatschappij van hem/haar verwacht? Terwijl die persoon zichzelf vaak niet eens begrijpt en daar ‘gek’ van wordt. Door die mensen in het spotlicht te zetten en te beschrijven wat ze doen en hoe ze reageren, ontstaat er minder afstand en meer medeleven. En vooral veel respect voor mensen die dit werk tot hun roeping hebben gemaakt.

Pf

Rian Meulenbroeks geeft in Goed Gek geen adviezen, mening of eindconclusie. Ze vertelt hoe het is. En dat doet ze op een manier die je het boek intrekt. Ik had het dan ook in een mum van tijd uit. Ik ben benieuwd of de auteur verder gaat met schrijven, ik hoop het in ieder geval van wel. Goed Gek verdient 4 mooie sterren.