Het geheim van de speelgoedmaker

Vrijdag, 3 september, 2021

Geschreven door: Eva Eich
Artikel door: Severine Lefebre

Naast de verhaallijn is het escape room gedeelte minstens even belangrijk

[Recensie] Kraak de code, open de deur en vind de uitgang!

Enkele dagen voor Kerstmis ontvangt journalist Daniel Falk een mysterieuze brief met een soort raadsel. Deze leidt hem naar een man die al een hele tijd in coma ligt. Kort daarop wordt Daniel bedreigd, maar hij deinst er niet voor terug. Hij is vastbesloten het verborgen geheim te onthullen.

Eva Eich heeft met Het geheim van de speelgoedmaker een interessant verhaal neergezet. Het is niet zomaar een verhaal, maar een heuse escape room thriller. Dit betekent dat als je na het eerste hoofdstuk wil verder lezen, je daarvoor eerst een raadsel moet oplossen. Heb je het juist, dan leidt deze je naar het volgende hoofdstuk. Op die manier ga je doorheen het boek, tot je aan de ontknoping bent. Het is voor mij het eerste boek in deze reeks dat ik lees, al heb ik wel al een aantal andere escape room boeken gelezen in het verleden.

Het boek zit erg praktisch in elkaar. Elk hoofdstuk bestaat uit twee bladzijden die aan elkaar hangen. Op de voorkant zie je telkens een grote tekening, wat overeenstemt met de oplossing van het raadsel van het vorige hoofdstuk. Als je zeker bent dat je het juist hebt, dan scheur je de bladzijden van het nieuwe hoofdstuk los. Dit gaat zeer gemakkelijk. Het enige nadeel is dat als je het boek uit hebt, alle bladzijden los zijn. Als je het dan wil doorgeven aan een vriend of kennis, maakt dit het herlezen van het boek iets omslachtiger. Misschien zou een alternatief hiervoor interessanter zijn?

Ons Amsterdam

De plot van het verhaal zit goed in elkaar. Het wordt net zoals in een gewone thriller beetje bij beetje opgebouwd. Alleen dan wat beknopter en met minder diepgang. Wat op zich niet zo erg is, het verhaal zit als geheel goed ineen, en dat is wat telt in deze escape room thriller. Doordat je telkens een vraagstuk moet oplossen voordat je verder kan in het verhaal, zorgt dit automatisch voor een cliffhanger. De spanning blijft daarbij continu aanwezig en piekt telkens wanneer je bij het raadsel komt. Door het beperkte aantal bladzijden is deze spanning van het grootste belang. Je moet als lezer geprikkeld blijven om verder te lezen, en vooral te zoeken en nadenken over de oplossing van elk raadsel.

De verhaallijn is vrij mooi uitgewerkt, maar wordt naar het einde toe wel wat snel afgeraffeld. Wel is er naast de continue spanning ook wat ruimte voor de uitwerking van de belangrijkste personages, waaronder Daniel. Vooral zijn verleden komt dan aan bod, zijn karakter is minimaal uitgewerkt. Het belangrijkste is waar de verhaallijn naar toe gaat. En daar scoort dit verhaal wel mee. De ontknoping is spectaculair en zeer spannend. Ook zit er een verrassende plotwending in, die ik absoluut niet zag aankomen.

Naast de verhaallijn is het escape room gedeelte minstens even belangrijk. Want na elk hoofdstuk moet je een vraagstuk oplossen vooraleer je verder kunt gaan. De raadsels zijn in het algemeen niet simpel. Integendeel, je moet vaak je hersenen op volle toeren laten draaien om de oplossing te vinden. Al is het in de eerste plaats vooral logisch nadenken, want eenmaal je de oplossing hebt gevonden klinkt het uiteraard voor de hand liggend. Maar op het moment zelf is dat niet zo, toch niet bij mij. Al vond ik enkele best vrij gemakkelijk en andere dan weer zeer moeilijk. Het was in elk geval een leuke uitdaging.

Het geheim van de speelgoedmaker was een hele fijne kennismaking met deze escape room thrillers. Het puzzelen na ieder hoofdstuk vind ik zeer fijn, en vereist het nodige denkwerk en tijd. Omdat ik de verhaallijn erg spannend en meeslepend vond, wilde ik steeds zo snel mogelijk naar het volgende hoofdstuk. Maar daar staken sommige raadsels een stokje voor. Ik moest en ik zou dan dit vraagstuk oplossen om door te gaan, en dat was voor een ongeduldig iemand als ik vaak wel eventjes frustrerend wanneer ik na een kwartier nog zat te sukkelen ermee. Eén voordeel was het multiple choice principe, waardoor ik het juiste antwoord enkele keren vond via wegstrepen of gokken. In elk geval heb ik er een leuke avond aan beleefd, en kan ik mij met De schaduw van de raaf nogmaals verheugen op een fijn puzzel- en leesmoment. Het geheim van de speelgoedmaker krijgt van mij een mooie 3,5 sterren.

De schaduw van de raaf

Het geheim van de speelgoedmaker