Het mysterie van Winterhuis Hotel

Zaterdag, 25 december, 2021

Geschreven door: Ben Guterson, Chloe Bristol
Artikel door: Demi Stein

Het einde van alle spanning, puzzels en mysteries?

[Recensie] Elizabeth is inmiddels een vaste inwoner van het Winterhuis Hotel. Haar opa heeft het voor elkaar kunnen krijgen om het voogdijschap over te nemen. Wat een feest en wat een genot!

In de vorige twee delen zat Elizabeth tijdens haar kerstvakanties in het Winterhuis Hotel. Nu heeft het een hele andere setting. Inmiddels zit ze op haar nieuwe school en heeft ze voorjaarsvakantie. Normaal kwam Freddy, haar beste vriend, alleen in de kerstvakantie. Maar dit jaar komt Freddy, samen met zijn ouders, tijdens de voorjaarsvakantie naar Winterhuis Hotel toe.

Nu Elizabeth in Winterhuis Hotel woont is het ook tijd voor ski-lessen en het ontdekken van de omgeving. Terwijl Elizabeth samen met haar Engels docent terug naar het hotel skiet, komen er al een aantal waarschuwingen voorbij zodat je als lezer weet: er staat weer wat te gebeuren.

Even later trilt het hele Winterhuis Hotel. Daarnaast verdwijnt er een geheimzinnig boek uit een afgesloten kamer. Nu weten we het zeker: hier is weer wat aan de hand. Elizabeth en Freddy vinden ook nog eens een geheimzinnig boodschap in de schilderijen. Samen gaan ze wederom op ontdekkingstocht om te zien wie of wat het Winterhuis Hotel dit keer lastig valt en hoe ze dit kunnen oplossen.

In de tussentijd zijn Elizabeth en Freddy bezig met anagrammen en woordpuzzels en het dagelijkse leven. De gasten krijgen de trillingen mee maar geloven dat dit kleine aardbevingen zijn. Het is niet de bedoeling dat de gasten in paniek raken.

Elizabeth en Freddy doen hun best om voor eens en voor altijd Winterhuis Hotel te redden van duistere magie, maar of ze hier snel genoeg mee zijn?

Ben Guterson heeft een tiental jaar voor de klas gestaan in Amerika, voordat hij aan als manager aan de slag ging bij Microsoft. Hij woont samen met zijn familie in Seattle. Winterhuis hotel was zijn debuut. Er zijn drie delen van, Het mysterie van Winterhuis Hotel is het laatste deel.

Een andere vakantie, maar dezelfde sfeer

Ondanks dat we in de voorjaarsvakantie zitten, voelt dit boek weer heerlijk winters aan. Direct vanaf het begin wordt je in magische en Winterse sferen meegenomen door Elizabeth en wordt het hotel weer op prachtige wijze beschreven.

De schrijfstijl is in deel drie ook wederom prachtig. Ben Guterson weet een heel warm en prettig verhaal neer te zetten, ondanks dat het verhaal vol zit met duistere magie, spanning en mysterie. Het verhaal is goed te volgen en begrijpelijk. De anagrammen en woordpuzzels worden in dit deel wederom iets moeilijker gemaakt, het boek blijft dus met de lezer meegroeien. Hou er rekening mee dat in deel drie woorden kunnen staan die een beginnend lezer nog niet kent.

Het verhaal zelf wordt weer op een leuke manier opgebouwd. Als eerste krijg je wat meer te zien van de omgeving en hoe het leven van Elizabeth nu is. Het gaat allemaal gemoedelijk en voelt prettig aan. Wanneer de eerste waarschuwingen voorbij komen dat er iets gaande is, wordt het al spannender. De spanning blijft zich vervolgens langzaam aan steeds weer meer opbouwen, waardoor je graag wilt doorlezen om te zien hoe het dit keer tot een einde komt. Wetende dat deel drie het laatste deel is in deze serie, maakt dit deel extra spannend. Het hoogtepunt van alle spanningen was echter niet zoals ik had verwacht. Ik vond dit deel nog weer voorspelbaarder dan in deel twee en de spanning bleef daardoor ook op een wat lager pitje.

De afronding van het verhaal is niet helemaal naar mijn smaak. Aangezien deel drie het einde van deze serie is had ik gehoopt op een einde, dat ook echt als einde aan zou voelen. Het is echter zo dat het mysterie, net zoals in deel één en twee, is opgelost, maar dat het best nog wel eens weer zou kunnen gebeuren. Het voelt daarom voor mij alsof dit verhaal nog niet is afgerond.

Desalniettemin heb ik weer enorm genoten van dit Winterse verhaal. Het is een heel sfeervol en warm verhaal, het voelt telkens als thuiskomen en ondanks de duitstere magie zou ik erg graag zelf een bezoek willen brengen aan dit hotel. Alleen de bibliotheek al lijkt mij prachtig om eens in het echt te zien.

Het mysterie van Winterhuis Hotel bevatte ook weer prachtige zwart-wit illustraties, gemaakt door Chloe Bristol, die het mysterieuze verhaal alleen maar versterken. Doordat ze in zwart-wit zijn hebben ze automatisch een geheimzinnig sfeertje over zich heen hangen. In de illustraties zie je regelmatig Elizabeth en Freddy getekend, vaak met geschokte of angstige gezichtsuitdrukkingen, waardoor het spannende gevoel versterkt wordt.

Eerder verschenen op Meerboekenblog2.