Het oneeuwige leven van David R.

Donderdag, 19 mei, 2022

Geschreven door: Pat Craenbroek
Artikel door: Saskia Imbert

Een bijzondere opdracht voor David

[Recensie] Na Uitgebroed en Uitgekookt verrast Pat Craenbroek haar lezers met een bijzonder origineel verhaal, Het oneeuwige leven van David R.

David is best gelukkig met zijn vrouw Lucinda, vroeger een veelgevraagde actrice, en puberdochter Ellis. Maar als hij op het werk onverwacht zijn ontslag krijgt, voelt David zich een echte mislukkeling. Hij krijgt echter al snel een uitnodiging van de mysterieuze Ana voor een sollicitatiegesprek, een gesprek dat zijn leven drastisch zal veranderen. In het bedrijf werken er, naast Ana, ook nog een bovenbuur en een onderbuur. Het gaat er allemaal geheimzinnig aan toe. David is wantrouwig en heeft enige twijfel bij zijn opdracht. Hij moet soms moeilijk beslissingen nemen in deze job én de gevolgen zijn niet steeds naar verwachting.

Meer gedetailleerde uitleg zou het verrassingseffect wegnemen en daar zit eigenlijk juist de kracht van het verhaal in.

“Het leven is niet eerlijk, wat deed jou denken dat dit na de dood anders zou zijn?”

Pf

De proloog komt alvast stevig binnen en roept de nodige vragen op. Als lezer ben je meteen een beetje beduusd. In eerste instantie komt het verhaal verwarrend over, maar dat hoort bij de vertelstijl. Laat je dus gewoon onderdompelen in dit boek, later wordt alles stilaan duidelijk. Ik miste wel eenheid in de schrijfstijl. Soms gaat het allemaal nogal traag, dan vliegen er weer jaren voorbij. Uitgebreide conversaties worden afgewisseld met vluchtige toestanden. Naar mijn gevoel was het een beetje te gekunsteld, een wankel evenwicht. Het verhaal raakte mij ook niet echt, hoewel er toch voldoende interessante en verrassende factoren aanwezig zijn. Misschien waren de verwachtingen te hoog? Op de achterkant van het boek wordt er verwezen naar Stephen King en Paulo Coelho, toch wel twee grote namen in de boekenwereld, best gedurfd. Naast een kleine verwijzing naar Misery, deed het verhaal mij nooit aan King denken. Religie, filosofie en spiritualiteit, typische thema’s voor Coelho, komen wel aan bod op een originele manier. Pat Craenbroek weet ook op een subtiele manier knappe symboliek in Het oneeuwige leven van David R. te verwerken. Hoe de weegschaal leven en dood wikt en weegt, hoe het bedrijf op zeven dagen tijd uit de grond werd gestampt,… En soms hoort daar ook een vette knipoog bij, daar hou ik zeker wel van.

“De doden laten verrijzen, dat kunnen we niet maken. Dat hebben we ooit, lang geleden, al eens gedaan en kijk maar naar al de ellende die daaruit is voortgekomen.”

Uitgeverij Houtekiet zorgde voor een zeer mooie uitgave met hardcover. De korte hoofdstukken zijn in een duidelijk lettertype geschreven, dat zorgt voor een aangename leeservaring. Het verhaal zet zeker aan tot nadenken over hoe leven en dood niet zonder elkaar kunnen. En bestaat er een ideaal afscheid van het leven? Fijn dat Pat Craenbroek de sprong heeft gewaagd om af te wijken van de schrijfstijl van haar twee vorige boeken. Hoewel Het oneeuwige leven van David R. me niet helemaal wist te raken, heb ik toch sympathie voor dit aparte verhaal. Graag drie welverdiende sterren!

“Opgedragen aan de open geest
die onbevangen leest,
Die zonder vragen naar de dingen kijkt