Het raadsel van Pendelwiek

Zaterdag, 19 augustus, 2023

Geschreven door: Michelle Harrison
Artikel door: Sanne de Jong

Ontdek de geheimen!

[Recensie] Na De vloek van de kraaientoren en Het onzichtbare eiland is deel drie in deze onwijs leuke serie verschenen: Het raadsel van Pendelwiek. De zusjes Weddersinne hebben eindelijk de vloek verbroken en er lijken even geen problemen op de loer te liggen. Toch weten ze alle drie dat er altijd magie in hun buurt is en helaas zijn ook de problemen nooit ver weg.

’t Stropersschuitje, de kroeg en hun huis, is eindelijk verkocht. De vloek is verbroken en hun vader is weer thuis, dus kunnen de Weddersinnes Kraaiensteen eindelijk verlaten en op zoek naar een nieuw huis. Dat heeft hun oma gevonden in het rustieke Pendelwiek. Een dorpje dat meer het land in ligt en waar ze een huis heeft gekocht met een fijne tuin. Eenmaal aangekomen in Pendelwiek blijkt ook hier niet alles koek en ei te zijn. Sommige mensen gedragen zich wat vreemd en er doen verhalen de ronden over meisjes die zich vreemd gedroegen en als heks werden bestempeld…

Verhalen vertellen
Michelle Harrison (1979) woont samen met haar man, zoon en twee katten in Essex, een plaatsje vlakbij Londen. Dankzij haar twee zussen is ze altijd bezig geweest met verhalen, zij lazen aan haar voor en bedachten zelf verhalen. Tegen de tijd dat ze van school ging, wilde ze graag auteur worden. Dat is inmiddels goed gelukt! Naast de boeken over de Weddersinnes schreef ze ook de series Midnight magic en 13 Treasures.

Een nieuw thuis?
Net zoals in het eerste en tweede deel van deze serie weet Harrison ook nu weer een heel goed verhaal neer te zetten. Je voelt al snel aan dat het ook in Pendelwiek niet helemaal snor zit. Dat begint al als Charlie, Betty en Flis voor het eerst hun nieuwe huis zien: de Merel. Het is bijna nog schever dan ’t Stropersschuitje en bovendien vindt Betty muntjes in de kamers en zout op de drempels; een manier om boze geesten buiten of juist binnen te houden. Ook als de zusjes voor het eerst het dorpje bezoeken, wil niet iedereen aan ze vertellen wat er vroeger is gebeurd en sommige mensen doen een beetje typisch. Maar wat erachter zit of wie hiervoor verantwoordelijk is, dat is natuurlijk de grote vraag!

Betty, Charlie en Flis vinden ook het dagboek van Hortensia, zij is een van de verdwenen meisjes. Dat laat Betty niet meer los, helemaal als Flis zich anders gaat gedragen dan normaal en Betty bang is dat ook zij betoverd is. Harrison weet het verhaal goed op te bouwen. Elke keer krijg je een beetje meer informatie, zodat je langzaamaan ontdekt welke geheimen de inwoners van Pendelwiek hebben. Het is zeker niet voorspelbaar, want het zit vol met actie, avontuur, plottwists en verrassingen!

Drie zusjes
De zusjes zijn ieder voor zich heel kenmerkend en tegelijkertijd zijn ze een heel leuk stel met elkaar. Charlie is de jongste en goudeerlijk. Soms is ze ook wat ondeugend, maar ze is vooral dol op eten. Flis is de oudste. Ze weet meestal wel de aandacht van alle jongens te trekken en is de serieuze van het stel. Tot slot is er Betty, het hoofdpersonage in het boek. Zij is wat eigenwijzer, dol op kaarten en avontuur! Alle drie hebben ze alles voor elkaar over. Ook in dit boek zie je weer goed terug dat ze elkaar nooit in de steek zullen laten.

Lees dit boek en ga mee op avontuur met de Weddersinnes! Kom erachter wat het raadsel van Pendelwiek is en wat er met de verdwenen meisjes is gebeurd. Laat de magie de zusjes in de steek of staat het weer aan hun zijde?

Hopelijk gaat Uitgeverij Gottmer ook snel het (tot nu toe) laatste deel van deze serie vertalen: A Storm of Sisters, waarin de zusjes en hun oma hun nichtje Clarissa moeten helpen. Het is midden in de winter en het dorpje Wilderness heeft zo zijn eigen geheimen. Dat belooft ook een weer een spannend verhaal!

Leesfragment

—

Het raadsel van Pendelwiek