"Ik heb altijd gedacht dat het Paradijs een soort bibliotheek zou zijn" - Jorge Luis Borges

Het Rooms-katholicisme, een ongelooflijke godsdienst

Zondag, 21 mei, 2023

Geschreven door: Herman De Dijn
Artikel door: Marnix Verplancke

Herman De Dijn over het Rooms-katholicisme

[Interview] “We hebben de verhalen en riten die het leven van een hele gemeenschap duizenden jaren lang op een schitterende wijze vormgaven laten schieten. De katholieke liturgie is het machtigste kunstwerk ooit gemaakt. Ze duurt geen week, zoals Wagners Ring, maar een vol jaar. Het hele leven zit erin, de seizoenen, donker en licht, geboren worden en sterven, en dat alles in een prachtige, theatrale omkadering. Dit toppunt van menselijk kunnen hebben we bij het vuil gezet. Onvoorstelbaar, maar ook intriest, want wat is ervoor in de plaats gekomen? Narcistische flauwekul over zelfbepaling en ongeremde mogelijkheden, gekoppeld aan vermarkting en mediatisering. Ik wil monnik worden wanneer ik dat allemaal hoor en zie. Ik wil in een abdij gaan leven.” 

De Leuvense cultuurfilosoof op emeritaat Herman De Dijn (80) laat er in Het Rooms-katholicisme, een ongelooflijke godsdienst geen twijfel over bestaan, hij heeft zich goed geamuseerd in zijn na-oorlogse jonge tijd vol bevrijdende boeken, films en muziek, maar er is toen ook veel verloren gegaan, zoals het katholiek geloof en de daarbij behorende zingeving. Het hedendaagse credo is dat van het Me Unlimited, schrijft hij, wat een enorm gewicht legt op de schouders van de mens, waardoor psychiaters en andere therapeuten nooit eerder zoveel werk hadden als vandaag.

Is het katholicisme dan niet ten onder gegaan aan de wetenschap die toonde dat heel veel religieuze hocus pocus gewoon niet ernstig te nemen was?

De Dijn: “Natuurlijk niet, want de tegenstelling tussen godsdienst en wetenschap is pure framing door verlichte atheïsten. Wetenschap gaat over een reeks opvattingen over de werkelijkheid die dan proefondervindelijk getest kunnen worden, terwijl godsdienst zoals het woord zelf zegt een dienst is, een reeks verhalen en gebruiken, mythen en riten dus, die het leven van een gemeenschap organiseren. Hoe wij in het leven staan en wat wij daarbij verstaan als goed en kwaad volgt niet uit de wetenschap. Dat zeiden Einstein en Wittgenstein ook al.”

Geschiedenis Magazine

Reduceer je het katholicisme zo niet te veel tot een religieuze praktijk, tot samen de eucharistie vieren bijvoorbeeld? Waar is god dan?

De Dijn: “Ik weet niet wie of wat God is. Ik kan hem niet bevatten met de rede, zoals verlichte filosofen eisen. Volgens Blaise Pascal is godsdienstig zijn niet denken dat God dit of dat is, maar wel knielen. Ga naar de kerk, kniel en je zal geloven. Door daar te zitten, krijg je op een bepaald moment een klap op je kop. Dat is godsdienst. En die kun je alleen collectief ervaren, door samen de oude verhalen te aanhoren en de gregoriaanse gezangen te zingen. Alleen bestaat dat collectief in onze individualistische en neo-liberale wereld haast niet meer. De man die deze dynamiek het treffendst heeft beschreven is Michel Houellebecq. Lees Platform of Elementaire deeltjes.”

Waarom is dit dan niet gebeurd in Amerika, toch het land van het individualisme en het ongebreidelde neo-liberalisme bij uitstek?

De Dijn: ‘Je hebt twee Amerika’s, dat van de vooruitstrevende kusten en dat van het conservatieve, achtergebleven binnenland. Het collectieve speelt daar uit noodzaak nog een grote rol. Er zijn amper sociale voorzieningen of betaalbare gezondheidszorg. Mensen vallen op elkaar terug, en op de kerken die hen verbinden. Vandaar dat in New York het Christendom er net zo beroerd aan toe is als hier, maar het op het Amerikaanse platteland floreert.’ 

Even kort door de bocht, niet de wetenschap, maar de sociale zekerheid heeft het katholicisme de das omgedaan?

De Dijn: ‘Precies, wij hebben geen nood meer aan een collectiviteit omdat ieder los individu verzekerd is door de overheid. Vandaar dat de ontkerkelijking geen wereldwijd maar een louter West-Europees fenomeen is. Kijk naar de Islam in het Midden-Oosten, daar zie je net hetzelfde.’ 

Heeft het Tweede Vaticaans Concilie van 1962 ook geen rol gespeeld in de ontkerkelijking?

De Dijn: ‘Dat was de zoveelste poging van de kerk om de moderniteit de hand te reiken, maar in feite was het concilie al voorbijgestreefd op het moment dat het doorging. In plaats van een dam op te werpen tegen de nieuwe postmoderne mythe van individualisme en neo-liberalisme leek het concilie juist de oude mythe mee te ondermijnen. Gewone gelovigen reageerden met verwondering. Ah tiens, dachten ze, vasten, nuchter zijn voor de mis, biechten, het is opeens allemaal niet meer nodig.’  

Maar is het katholicisme wel echt verdwenen, we zijn toch allemaal cultuurchristenen? 

De Dijn: “Daar heeft iedereen het tegenwoordig over, zelfs politieke partijen die ‘onze christelijke normen en waarden’ hoog in het vaandel voeren. Een christendom zonder Christus is echter geen christendom. Er is niets christelijks aan ‘onze christelijke waarden’, dat is gewoon verwaterd humanisme: autonomie, respect, tolerantie, en ga zo maar door. Allemaal abstracties. Hoe zouden die trouwens identiteit kunnen geven? Ze zijn als een canon zonder de verhalen. Er is vandaag een devaluatie van het woord ‘waarde’. Naar echte waarden kijk je op, daar wil je voor sterven. Onze waarden van vandaag komen ons gewoon goed uit. Ze zijn een soort pasmunt in dienst van de bevestiging van ons kleine narcisme, tegen de anderen in.”

Ziet u het katholicisme ooit terugkeren?

De Dijn: “Ik acht een terugkeer niet onmogelijk. De huidige lege mythen zijn zeker geen eeuwig leven beschoren. Er komen barre tijden aan. Misschien grijpen mensen dan wel terug naar de oude mythen. Tradities leven soms ondergronds door, herleven soms spectaculair. Dat gebeurde tijdens het interbellum ook, toen bijvoorbeeld zelfs dadaïsten zich tot het katholicisme bekeerden.  Godsdiensten appelleren aan iets heel dieps in de mens. Het doopsel, het vormsel en de kerkelijke begrafenis zijn nog steeds populair. Mensen zijn triest wanneer er een kerk verdwijnt, ook al zijn ze er in geen eeuwen binnen geweest. Er is het fenomeen van de volwassen bekeerlingen. En dan is er de immigratie natuurlijk. Wij denken dat de meerderheid van de migranten moslim is, maar dat is fout. Dat zijn christenen. In Heverlee zit de kerk vol Polen en in Brussel vol Afrikanen; er wordt gezongen en gedanst. Dat is godsdienst.”

Eerder verschenen in Knack


Laat hier je reactie achter:

1 reactie op “Het Rooms-katholicisme, een ongelooflijke godsdienst

  1. Het GAT GAAT DOOR de GATEN
    Professor Herman De Dijn heeft een mooi boek geschreven en de recensie van Jos Franckx treft de toon. Toch zijn er inhoudelijk heel wat kritische noten te kraken, want het is juist wel de tijdgeest die is te rijmen met de eeuwenoude tradities en rituelen, daar we die nu eindelijk hebben weten te doorgronden! Door die herontdekte wetenschap (!) beseffen we dat wat gelovigen ‘God’ noemen inderdaad bestaat; alleen de term is aangepast. Wetenschappers spreken opeens van ‘bewustzijn’ en daar wetenschappers alleen in het Engels communiceren, gaat het om ‘consciousness’. Zoals Franckx het verwoordt, ziet De Dijn “in de huidige, soms wanhopige zoektocht naar zingeving en houvast aanknopingspunten voor een nieuwe ‘katholieke’ toekomst ALS mensen de schat aan verhalen, symbolen, riten, beelden, gebouwen, gezangen en gebeden kunnen herontdekken. Helaas is De Dijn niet concreet genoeg door niet te vermelden wat er sinds 2012 is herontdekt. Door minuscule veranderingen van de kerkbeelden van dorp tot dorp te bestuderen en die te vergelijken met de minuscule veranderingen op schilderijen van anonieme schilders of van families als die van van Eyck, Dürer of Holper en een aantal andere insiders, weten we nu dat het motief van de slang niet voor een imaginaire duivel staat, maar naar onze ‘duivelse’ taal verwijst. Slang in het Engels betekent dialect. De zogenaamde taalverloedering blijkt een perfect, universeel verlopend klankpatroon (klankhelix, soundhelix of Lauthelix genoemd) te zijn, waarbij klanken, lettergrepen en woorden van achteren langer worden en van voren oplossen. Daardoor sterft een taal weliswaar uit, want er vindt een letterlijke (sic) vervanging plaats. Nu dit systeem wis-, schei- en natuurkundig dankzij de interpretatie van de beelden en schilderijen is herkend, kon chatGPT überhaupt ontwikkeld worden. Verbindt men de twee ‘schragen’ bij disulfur decafluoride (zie Wikipedia) gaat het om ‘het gat gaat door de gaten’, waarbij geen mens is opgevallen, dat dit ‘door’ in de zin van ‘deur’ nog een vierde ‘gat’ oplevert in de zin van het Engelse ‘gate’ (spreek ‘geet’) alias het ‘hek’ dat verwijst naar het hexagram (geometrie). Bij de Franse betekenis is ‘door’ gehelixt in ‘d’or’. Daar klinkers alfabetisch helixen (a > e > i > o > u) en de l en de r zich afwisselen, helixt uit ‘gat’ ook ‘geld’ en ‘gulden’ (waarde) naast ‘goud’ (L-vocalisatie). Dit metaal helixt via MADAM (Moeder Natuur) in (m)ADAM > ADEM, maar dan via het Duitse ATEM / META (permutatie). Bij deze nieuw ontdekte klankregels moet je van achteren naar voren lezen. META helixt via METAAL in MENTAAL, dan in MIJN TAAL, maar dan in (m)UNIEK INSTRUMENT! Dat is taalkundigen nooit eerder opgevallen, omdat ze de permutatie niet begrepen, want bij het teruglezen is er tegelijkertijd sprake van een herhaling. Nu Chomsky dit ook eindelijk begrepen heeft, is hij er als de kippen bij om te doen alsof hij die nieuwe klankregels heeft ontdekt. Ook professor De Dijn laat het achterste van zijn tong niet zien door niet te vermelden dat uitsluitend de herontdekking van dit taalpatroon de oorzaak is waarom we nu religie kunnen doorgronden. Uit de helix van het GOD(SLAM) vinden we niet alleen de Dalai LAM > LAMA (nu ‘al packa’ maar ooit ‘al (s)packa’ alias speeksel), maar ook SLAM > SLIJM. Het vocht in de pijnappelklier (vgl. de ananas) is verantwoordelijk voor onze taligheid. Leer je niet voor je twaalfde jaar spreken, leer je dat nooit, want daarna is de functie van de pijnappelklier veranderd in de aanmaak van de geslachtsorganen. De erkenning van de achtergrond van het geloof is juist zo belangrijk, omdat we met de klankhelix niet alleen het verleden kunnen reconstrueren, maar ook de toekomst kunnen ‘spellen’ en dus kunnen ‘voorspellen’. Die belooft een Laatste Oordeel op korte termijn. Mensen zijn verantwoordelijk voor de ellende die ze elkaar en andere wezens aandoen, maar niet helemaal. Er blijkt iets deterministisch voorhanden te zijn. Mensen worden gekenmerkt door het menselijke tekort, le condition humaine. Worden wij Gods evenbeeld, zoals door Jezus werd voorspeld, zijn we geen mensen meer. Daarom luidde de boodschap (the message) van de prehistorische vroedvrouwen, de LES FEMMES SAGE ook (les fem)MES-SAGE. Aan hun kennis over de kosmologie (sterrenkunde in samenhang met de natuurwetenschappen) kunnen wij nog een puntje zuigen. Dat zij die beheersten, bewijzen niet alleen de beelden en de schilderijen (met hierop de gebouwen en allerhande symbolen die verwijzen naar de geometrie), maar ook historische munten. Leg je die op de klankhelix geven ze exact dezelfde interpretatie, waardoor de boodschap die het Room-Katholicisme uitdraagt al millennia ouder is dan geloven als het jodendom. De boodschap blijkt altijd al dezelfde te zijn: de NAASTENLIEFDE en blijkbaar leren we die pas werkelijk toe te passen, wanneer ons het vuur aan de schenen ligt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Alleen inhoudelijke reacties die gaan over het besproken boek en/of de recensie worden geplaatst.