Recensie: Het stockholmsyndroom

Dinsdag, 5 december, 2023

Geschreven door: Ellen Lina
Artikel door: Karin Teirlynck

Goed geschreven, mooie opbouw maar 𝐯𝐨𝐨𝐫𝐬𝐩𝐞𝐥𝐛𝐚𝐚𝐫

Lauren wordt samen met haar zoontje Xavian door zes gemaskerde mannen overvallen. Xavian nemen ze mee naar binnen en Lauren krijgt de opdracht ervoor te zorgen dat haar man Daniel naar huis komt. Daarna weet ze de gijzelnemers over te halen om te ruilen, zij in de plaats van haar zoontje.

De gijzelnemers zijn brut, maar één van hen – Yvar – kleurt buiten die lijntjes en beschermt Lauren. Al vlug voelt ze zich tot hem aangetrokken en hoewel Yvar eerst afstandelijk blijft, voelt ook hij die aantrekkingskracht. Samen proberen ze erachter te komen wat de reden voor deze gijzeling is. Lauren raakt er steeds meer van overtuigd dat Daniel hierachter zit.

Filmisch
Het stockholmsyndroom geeft een dubbel gevoel. Enerzijds leest het verhaal ontegensprekelijk vlot en is toegankelijk. Tegelijk blijft het verhaal de eerste honderd pagina’s monotoon, er is vooral aandacht voor karakters en situaties. Daarna kom je echter in een stroomversnelling terecht. Door sprongen in de tijd krijgt het verhaal een andere wending. Omdat de auteur filmisch schrijft kost het geen moeite om je in te leven in de personages en hun omgeving. Vooral Lauren is goed uitgewerkt met de nodige diepgang. Dan weet schrijfster Ellen Lina hoe ze de spanning moet opbouwen en hoe die vast te houden.

Toch ontbreekt de wow-factor in Het stockholmsyndroom. Sommige plotwendingen zijn doorzichtig en de gijzelnemers zijn niet altijd even geloofwaardig. Naast de vele scheldwoorden, losse handjes en het zwaaien met wapens wordt er verder weinig aandacht aan hen besteedt. En hoewel Lauren een vrouw met pit is die haar mannetje staat, valt haar gedrag – met vijf gevaarlijke, gewapende mannen in huis – niet altijd plaatsen. Dat kon Yvar overigens ook niet.

Archeologie Magazine

De uiteindelijke plot is niet verrassend, behalve het motief voor de gijzeling. Het stockholmsyndroom zit goed in elkaar, heeft diepgang, kent een spannende verhaallijn, maar is voorspelbaar. En dat is steevast een domper op het leesplezier.

Eerder verschenen op BookswithBooks

Crash

Auteur: