Het zwaard der voorzienigheid

Zaterdag, 5 maart, 2022

Geschreven door: Andrzej Sapkowski
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Deel 2 van The Witcher

[Recensie] De serie van The Witcher vind ik echt een heerlijke serie. Het eerste seizoen barstte van de actie, spectaculaire gevechten, een magische wereld en indrukwekkende personages. Ik wilde alleen maar meer, dus ik kon beginnen met de boekenreeks! Het eerste deel is een verhalenbundel over de hekser, net zoals dit deel. Welke avonturen zou Geralt nog meer gaan beleven? Tijd om daar achter te komen!

In deze verhalenbundel volg je de avonturen van Geralt, die nu in chronologische volgorde verteld worden. Deze bundel is zeker een gebalanceerd verhaal met spannende verhalen, verhalen met meer een komische noot en verhalen die wat meer diepgang brengen in de personages. Nu moet ik zeggen dat ik niet elk verhaal even geweldig vond (sommige stukken waren wat overbodig, ik zal in ieder geval niet het nut van sommige avonturen), maar over het algemeen weet de wereld van The Witcher uitgebreider te worden. Hoewel de meeste verhalen losstaande verhalen zijn, komt er een duidelijkere rode draad, aangezien je merkt dat Geralt meer toenadering zoekt naar Yennefer.

Geralt is niet menselijk, maar zijn worstelingen met zijn gevoelens is heel voelbaar. Daarbij vind ik Ranonkel (net zoals in de serie) een geweldig personage. Hij heeft een grote mond en denkt een echte vrouwenverslinder te zijn, maar eigenlijk heeft hij maar een klein hartje. Ook Yennefer blijft interessant, dus ik ben erg benieuwd hoe zij meer vorm krijgt naarmate de boekenreeks vordert. Het laatste verhaal geeft een introductie op een personage dat erg belangrijk gaat zijn voor de rest van de serie, waardoor ik zeker nieuwsgierig raakte naar de vervolgdelen, en dat terwijl sommige verhalen uit deze bundel me wat koud lieten.

Sommige verhalen uit deze bundel zijn erg sterk en maken je enthousiast voor meer, maar andere verhalen waren niet een enorme toevoeging. De Slavische sprookjes die verwerkt zijn in de verhalen zijn in ieder geval erg verfrissend en er zit vaak een mooie twist aan het einde van een avontuur. Mocht je genoten hebben van de serie, kan ik je deze boeken ook aanraden, aangezien het meer avonturen biedt en je meer een kijkje geeft in het hoofd van Geralt. Het heeft in ieder geval geen haast, maar ik wil zeker de rest van de serie bemachtigen! Het tweede seizoen van The Witcher komt morgen op Netflix, dus dit is een ideaal moment om ermee te beginnen.

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy