The Witcher - Het bloed van de elfen

Zaterdag, 8 december, 2018

Geschreven door: Andrzej Sapkowski
Artikel door: Sanne Wortman

Heerlijke high fantasy

[Recensie] De Poolse Andrej Sapkowski heeft een uitgebreide fantasywereld bedacht met politieke intriges, magie, verschillende volkeren en de Vlam, het kind van de voorspelling waar het uiteindelijk allemaal om draait. Hekser Geralt van Rivia is slechts een kleine speler in dit grote spel, maar het weerhoudt hem er niet van te proberen Ciri, de Vlam, te beschermen tegen al het kwaad.

Velen kennen Geralt vooral van de game die wereldwijd door miljoenen gespeeld wordt. De  boekenserie geniet iets minder populariteit, maar dat is, wat mij betreft, onterecht. De fantasywereld van Sapkowski is uitgebreid en goed doordacht. De grote verhaallijn met oorlogen en politieke spelletjes zit goed in elkaar, maar het verhaal over Ciri en Geralt, die in deze chaotische wereld hun weg proberen te vinden, doet daar niet voor onder.

Het verhaal wordt uit veel verschillende perspectieven geschreven en het mooie hierbij vond ik dat elk karakter heel duidelijk anders is en unieke eigenschappen bezit. Soms is het verwarrend om weer te moeten schakelen naar een nieuwe visie, maar het voegt wel veel toe aan het verhaal. De humor vond ik ook heel fijn. De schrijfstijl is wel vrij expliciet dus als je moet wel tegen bloederige scenes kunnen bij deze serie.

Het bloed van de elfen is het eerste deel van the Witcher serie, maar wordt wel voorafgegaan door twee korte verhalen die gebundeld zijn in De laatste wens en Het zwaard der voorzienigheid. Het is niet noodzakelijk om de korte verhalen eerst te lezen, maar wel fijn voor de achtergrondinformatie.