Het zwarte dossier

Zaterdag, 11 juli, 2020

Geschreven door: Max van Olden
Artikel door: Paula van Mourik

Spannende legal thriller van Nederlandse bodem

[Recensie] In 2015 debuteerde Max van Olden (1973) met zijn thriller Lieve Edelachtbare. Onlangs verscheen het derde boek van zijn hand,  Het Zwarte Dossier. Net als de auteur zelf zijn de hoofdpersonen in zijn boeken allemaal advocaat. Legal thrillers van Nederlandse bodem.

Hoofdpersoon in Het Zwarte Dossier is Riemke. Zij heeft het als alleenstaande moeder  niet makkelijk. Behalve de zorg over haar zoontje Nils moet ze ook haar opleiding als advocaat-stagaire zien te voltooien. Ze heeft al eens eerder een aantal missers begaan en daarom moet ze extra goed haar best doen om haar patroon ervan te overtuigen dat ze haar baan bij het advocatenkantoor dubbel en dwars waard is. Om dat te bewijzen krijgt Riemke het zwarte dossier toebedeeld: een zeer moeilijk dossier waarmee het kantoor wil testen of Riemke wel zo goed is als ze zegt dat ze is.

Bedreigd met de dood

De opdracht is duidelijk: zorg ervoor dat de publicatie van een gedichtenbundel niet plaatsvindt. Riemkes cliënt, Sjoerd Tervoort, is ervan overtuigd dat hij wordt bedreigd met de dood. Zijn vroegere vriend Novak Petrovic zit een jarenlange straf uit en brengt binnenkort een gedichtenbundel uit. Volgens Tervoort is dit niet zomaar een gedichtenbundel, maar bevat de tekst een verborgen boodschap om hem uit de weg te ruimen.

Riemke wordt ingeschakeld om de code te ontcijferen.  Op de dag van het kort geding dat Riemke heeft aangespannen tegen de uitgeverij, zijn zij en Tervoort de grote afwezigen. Als dan ook nog haar zoontje Nils niet op school is verschenen, beginnen alle alarmbellen te rinkelen en wordt gevreesd voor het welzijn van Riemke en  haar kind.

Het zwarte dossier leest lekker vlot weg. De hoofdstukken zijn kort en ook het taalgebruik is prettig: geen ellenlange zinnen, ingewikkelde woorden of jargon. Voor de hoofdpersoon kan je alleen maar sympathie voelen. Riemke is een hardwerkende jonge moeder die haar kind op de eerste plaats stelt en dan haar carrière. Haar huwelijk is helaas mislukt en Riemke ondervindt daar nog steeds de naweeën van in de vorm van een schuld die ze in haar eentje moet aflossen. Gedurende het verhaal krijg je steeds meer inzicht in het leven van Riemke en wat ze heeft moeten doorstaan.

Puur zakelijke relatie?

De andere personages in het boek, zoals Riemkes baas Robbert en prille liefde Joost die gezamenlijk naar haar op zoek gaan, hadden wel iets meer uitgewerkt mogen worden. Vooral omdat niet duidelijk is of Riemke wel of niet goed met haar baas kan opschieten. Zijn ze bevriend of is hun relatie puur zakelijk? Daardoor snap je de beweegredenen niet zo goed die Robbert heeft om Riemke en Nils op te sporen. Het komt zelfs wat ongeloofwaardig over wanneer Robbert besluit om samen met de voor hem onbekende vriend van Riemke in de auto te stappen en haar achterna te reizen.

Het Zwarte Dossier is niet direct spannend, de auteur bouwt het langzaam op. Het verhaal maakt soms wat grote sprongen vooruit in de tijd. Dat had wel iets subtieler gemogen. Maar het plot is nagelbijtend spannend. Het goed of slecht kan aflopen met Riemke en Nils. Daaruit blijkt wel degelijk het schrijftalent van Max van Olden, wat hij ook heeft laten zien in zijn vorige thrillers.

Voor het eerst gepubliceerd op De leesclub van Alles

Misdadig - De juiste man

Het zwarte dossier