Homoseksualiteit is geen keuze

Woensdag, 15 januari, 2020

Geschreven door: Marie-Louise Klomp
Artikel door: Marc-Jan van Dam

Een autobiografische roman

[Recensie] De ondertitel van dit boek is: ‘Als je homoseksuele man je verlaat en daarna.’ Dat vat perfect dit boek samen. Het is een autobiografische roman waarin de hoofdpersoon (Marie-Louise) na een paar jaar huwelijk, waarin ook een dochter geboren wordt, wordt verlaten door haar man die homoseksueel blijkt te zijn. Een moeilijke tijd volgt. Eentje waarin de hoofdpersoon alleen staat voor de opvoeding van hun dochter en waarin de vader zijn eigen weg gaat. Het hoofdpersonage staat er alleen voor en moet een heel nieuw leven zien op te bouwen.

Dat dit een autobiografische roman is merk je in alle emotie die in het boek schuilt. Door de auteur is gekozen voor een ik-perspectief en een opbouw in jaartallen. Hierdoor leest het zo nu en dan als een dagboekroman. We naderen diep in de gevoelens van Marie-Louise en ze is heel open. Als lezer snap je heel goed de boosheid, de wanhoop en het verdriet van het hoofdpersonage. Zelf ben ik – en dat is geen verrassing voor de trouwe lezer van mijn recensies – ook homoseksueel dus ik snap ook de gevoelens van de man, de vader in dit verhaal. Dat maakte dat ik mijn gevoelens soms ook moest verdelen over de personages. Wat in het verhaal fout leek te worden gedaan, snapte ik juist maar al te goed. Neemt niet weg dat het hier gaat om een man die getrouwd was en een dochter had. Enige vorm van verantwoordelijkheid mis je in het boek wel van zijn kant.

Deze geschiedenis voltrekt zich allemaal tussen 1972 en 2001. Joost, de man in het verhaal, komt al vroeg in het verhaal uit de kast. In een tijd waarin homoseksualiteit door de meeste mensen nog werd gezien als iets raars, iets vies, iets tegennatuurlijks. Natuurlijk hoopte Marie-Louise vlak nadat haar man uit de kast kwam dat hij slechts in een fase zat, dat ze hem terug kon winnen. Een hele natuurlijk gedachte als je al een paar jaar huwelijk en een dochter samen hebt. Maar bijzonder is het dat Marie-Louise altijd heeft geweten dat hij zo geboren was. Dat het geen keus was die makkelijk was. Dat de natuur voor hem had bepaald.

Marie-Louise heeft op een mooie manier haar verhaal verwerkt in een roman. Het leest ook als een roman. Ze had er ook voor kunnen kiezen om een dagboekachtig boek neer te zetten waarin ze droog haar verhaal verteld. Maar gelukkig heeft ze hier niet voor gekozen.

Foodlog

Klomp heeft een fijne schrijftrant. Mooie zinnen, synoniemen, goed opgebouwde dialogen, afwisselend korte en lange zinnen etc. Wel stoorde ik mij zo nu en dan aan de interpunctie die niet altijd correct was. Hier is redactioneel niet alles goed gegaan bij de uitgever. Helaas. 4 sterren voor Homoseksualiteit is geen keuze.