Horrorland, Het poppenhuis

Woensdag, 11 augustus, 2021

Geschreven door: K.R. Alexander
Artikel door: Ramona van den Berg

Het is vanaf het begin aan spannend

[Recensie] Ik las als tiener de Kippenvel-serie. Ik verslond het ene griezelverhaal na het andere. Toen ik zag dat er een nieuwe serie uitkwam die gelinkt werd aan de vroegere serie wist ik, die wil ik graag lezen.

De cover van het boek maakt me nieuwsgierig. Er is een porseleinen pop op afgebeeld. Dit in samenwerking met de titel en de zin; Ga niet naar het huis in het bos… zorgen ervoor dat ik meteen wil gaan lezen.

Vanaf de eerste bladzijdes merk ik dat dit thrillerverhaal op een leuke jeugdige manier geschreven is. We krijgen te maken met bokkende tieners, vervelende zusjes en moeders die hun zin doordrijven door in een dorp in niemandsland te gaan inwonen bij oma. Dit laatste is een enorme drempel voor Josie. Zowel zij als haar zusje Anna kunnen niet direct hun draai vinden. En als klap op de vuurpijl komt hun dementerende oma ook nog eens met allemaal regeltjes waar ze zich aan moeten houden. Houd je ramen dicht, neem geen poppen mee in het huis… en ga niet het bos in! Anna en Josie proberen zich aan deze regels te houden.

Na een korte periode op hun nieuwe school ontmoet Josie Vanessa. Een meisje dat net als Josie niet echt in een groep valt. De twee meiden trekken al snel met elkaar op en worden best close met elkaar. Josie vertelt haar zelfs van de nachtmerries die ze ervaart. Deze zijn levensecht. Iemand vanuit het bos raspt haar naam midden in de nacht. Josie denkt dat dit Beryl is. De vrouw waarvoor oma hun blijft waarschuwen. Maar oma is dementerend, dus wat moet ze nu geloven. Je merkt dat Josie een beetje heen en weer getrokken wordt.

De schrijfstijl ervaar ik als fijn. Ik voelde me weer even die tiener van vroeger die een thriller aan het lezen was. Ik vloog door de bladzijdes heen om te weten te komen wat er nu in dat bos schuilt. Wie deze Beryl is en wat ze toch van Josie moet. Maar ook Anna is niet veilig. Zij ervaart evengoed de nachtmerries die Josie heeft en brengt menig nachtje door in het bed van haar grote zus.

Ik geef dit eerste deel in een nieuwe serie 4 sterren. Het is vanaf het begin aan spannend en zorgt dat je als lezer deze spanning blijft voelen tot de ontknoping. Maar zelfs dan nog krijgt het verhaal een wending waardoor de spanning weer oplaait.

Horrorland - Kamer 333

Horrorland - Het poppenhuis