In slaap gevangen

Dinsdag, 17 maart, 2020

Geschreven door: Camilla Grebe
Artikel door: Severine Lefebre

Boeiend, meeslepend en bij vlagen ook erg spannend

[Recensie] De achttienjarige Samuel Stenberg heeft het geluk niet meer aan zijn kant. Zijn moeder heeft hem buiten gesmeten, en daarnaast moet hij nog eens op de vlucht voor een drugsbende én de politie. Gelukkig vindt hij een job op een afgelegen plek, waar hij moet zorgen voor Johan, een gehandicapte jongen. Het is wennen, maar Samuel is voorlopig veilig. Intussen probeert rechercheur Manfred Olsson zijn leven terug op de rails te krijgen na het ongeluk van zijn dochter. Hij stort zich op zijn werk, waar hij belast wordt met het onderzoek naar enkele aangespoelde lichamen, waarvan één van een drugsdealer blijkt te zijn. En er zou een link naar Samuel zijn?

Met In slaap gevangen is Camilla Grebe absoluut niet aan haar proefstuk toe. Dit boek is het derde deel in de reeks
rond Peter Lindgren & Hanne Lagerlind. Dezelfde personages keren telkens terug in de verhalen, maar de grootte van hun rollen verschilt per boek. Zo draait het in dit derde boek grotendeels rond rechercheur Manfred Olssen, en heeft profiler Hanne slechts een kleine rol in het geheel. Dit zou wel eens de reden kunnen zijn dat de boeken bij ons (in Nederland en Vlaanderen) niet als een reeks worden gezien. Dit in tegenstelling tot Zweden.

De plot van het verhaal zit uitstekend in elkaar. De verhaallijn en ontknoping worden zorgvuldig opgebouwd, waarbij de nodige tijd wordt genomen. Originaliteit is hierbij het sleutelwoord. Je wordt als lezer meermaals compleet verrast tijdens het lezen, en over het slot is heel goed nagedacht. En dat nadenken doe je als lezer zelf ook. Het is een boek dat nog een tijdje blijft nazinderen.

Spanning is dus niet het belangrijkste in dit boek, wel de sublieme en originele manier van hoe het verhaal in elkaar zit. Het grijpt je als lezer aan. Uiteraard is er wel iets van spanning, en wanneer deze aanwezig is, zit je dan ook op het puntje van je stoel. Maar zelfs in de rustigere scènes slaagt de auteur door haar manier van schrijven erin om je aandacht de hele tijd vast te blijven houden. En dat is uiteindelijk wat van belang is.

De verhaallijn wordt vanuit drie verschillende personages verteld. Dit telkens vanuit het ik-perspectief, zodat je als lezer
meer feeling met het betreffende personage krijgt. De personages die aan het woord komen zijn tiener Samuel, zijn moeder Pernilla en rechercheur Manfred. Er is een continue afwisseling tussen deze personages, zodat je telkens een ander zicht krijgt op de gebeurtenissen die zich in het verhaal afspelen. En je zo beetje bij beetje een idee krijgt van het gehele plaatje.

De hoofdpersonages zijn zeer goed uitgewerkt, en hebben elk hun eigen typische karakter. Samuel is de tegendraadse tiener die meer en meer van het rechte pad afgaat en zich met drugs in laat. Daartegenover staat zijn wanhopige moeder, die niet meer weet wat ze met haar zoon moet aanvangen. Het derde personage dat een belangrijke verhaallijn vormt is Manfred, die vol met schuldgevoelens rondloopt doordat hij net te laat was om zijn dochtertje te redden, dat nu aan het vechten is voor haar leven. Tijdens het lezen krijg je met elk van deze mensen feeling, waardoor je hun individuele strijd als het ware zelf voor ogen ziet.

Camilla Grebe heeft een heel aangename en relaxte schrijfstijl. Ze schrijft detaillistisch, maar zonder dat het te verwarrend of ingewikkeld wordt. De zinsbouw is eenvoudig maar goed gekozen. De hoofdstukken zijn duidelijk ingedeeld met telkens de naam van het personage boven het nieuwe hoofdstuk. Dat maakt dat het verhaal erg vlot en plezierig leest.

In slaap gevangen was mijn eerste kennismaking met het werk van Camilla Grebe. En dit is mij uitermate goed bevallen. Het boek leest super vlot, is boeiend, meeslepend en bij vlagen ook erg spannend. Het verhaal heeft mij geen minuut verveeld. Kortom, alles wat ik in een thriller zoek! Nu ik weet dat dit boek deel uitmaakt van een reeks, ga ik ook de voorgaande twee boeken zeker lezen. Het heeft mij echt getriggerd. Daarom geef ik In slaap gevangen de meer dan verdiende topscore van 5 sterren!

Iedereen liegt

Dagboek van mijn verdwijning

In slaap gevangen