Kleine Sofie en Lange Wapper

Zaterdag, 29 juli, 2023

Geschreven door: Thé Tjong-Khing, Els Pelgrom
Artikel door: Sanne de Jong

Ontdek deze bijzondere klassieker!

[Recensie] De klassieker Kleine Sofie en Lange Wapper is voor het eerst uitgegeven in 1984, maar is dit jaar opnieuw uitgebracht en weer te koop in de boekwinkel. Jong en oud kan daarom opnieuw kennis maken met Sofie en haar vrienden. Ga mee op ontdekking in dit bijzondere verhaal!

Poppen praten
Sofie is ziek en ligt daarom bijna alleen maar op bed. Op een dag zijn haar ouders een avondje weg en komt meester Jeroen oppassen, maar hij ligt al snel te slapen. Als Sofie om twaalf uur nog niet kan slapen en al van alles heeft geprobeerd, hoor ze opeens wat in haar kamer. Het zijn haar poppen die tot leven zijn gekomen. Ze zitten met zijn allen voor de poppenkast. Haar kat Terror kan praten en heeft acteurs nodig voor zijn toneelstukje. Daar wil Sofie wel aan meedoen! Het is het begin van een groot avontuur.

Schrijven en tekenen
Els Pelgrom (1934) debuteerde in 1962 met haar eerste boek Het geheimzinnige bos. Sindsdien heeft ze tientallen kinderboeken uitgebracht en daarvoor vele gerenommeerde prijzen ontvangen, zoals Gouden Griffels en de Theo Thijssenprijs. Kinderboeken schrijven vindt ze helemaal niet lastig: “Ik hoef me niet in kinderen te verplaatsen. Ik ben stil blijven staan op mijn twaalfde.” Naast schrijven heeft Pelgrom zich op nog veel meer manieren beziggehouden met taal. Ze heeft redactiewerk gedaan, boeken vertaald en klassieke verhalen bewerkt zodat ze goed te lezen zijn voor kinderen met leesproblemen.

Thé Tjong-Khing (1933) is geboren in Purworedjo (Indonesië). Daar heeft hij in Bandung eerst drie jaar aan de Seni Rupa-kunstacademie gestudeerd voordat hij in 1956 naar Nederland kwam om verder te studeren. Hij begon zijn carrière met het tekenen van strips voor Toonder Studios. Rond het jaar 1971 is Thé begonnen als freelance illustrator en dat doet hij nog steeds met veel passie.

Wat is er in het leven te koop?
Sofie wil graag weten wat er in het leven te koop is. De kat Terror heeft daarom bedacht dat het toneelstuk daarover moet gaan en hij noemt het dan ook Wat Er In Het Leven Te Koop Is. Daarnaast wil Sofie ook weten wat de dood is. Als Sofie op het toneel staat en iedereen is klaar om te beginnen gaat het doek omhoog. Op dat moment verandert het toneel, Sofie hoort de zee. Geen nepgeluid, ze hoort echt de zee! Als dat gebeurt denkt Sofie zelf ook dat ze weer koorts heeft, helemaal als ze regen op haar gezicht voelt.

Gedurende het verhaal merk je niet meer dat Sofie in een toneelstuk speelt. Het voelt alsof ze het echt meemaakt, alsof er een waar sprookje plaatsvindt. Sofie leert van alles over het leven, zowel over de goede dingen als over de slechte dingen. Ze komt erachter hoe het leven, en misschien zelfs wel haar eigen leven, had kunnen verlopen.

Echte vrienden
Er gebeurt redelijk veel in dit boek, waardoor je het gevoel hebt dat het continu doorgaat. Je belandt van de ene situatie in de volgende. Maar de vrienden van Sofie vormen de rode draad in dit boek. Zij zijn er altijd en zullen haar ook altijd helpen. Zo heb je de vrolijke Lange Wapper die positief naar de wereld kijkt, Arabella die volop van het leven geniet, Beertje die vooral zichzelf toch wel heel wat vindt en natuurlijk is er ook haar trouwe vriend kater Terror. Dat is misschien iets wat niet in het leven te koop is: echte vrienden.

De zwart-witillustraties van Thé Tjong-Khing passen goed bij het verhaal en geven je een beeld van de verbeelding. Zo word je als lezer niet helemaal aan je lot overgelaten en kan je zien hoe de gebeurtenissen er voor Sofie uitzien. De kenmerkende illustraties van Thé geven de mooie momenten extra licht en laten de donkere gebeurtenissen er nog zwaarder uitzien. Dat is knap gedaan.

Nadat je het boek dichtslaat, kan je het gevoel krijgen dat je het nog een paar keer moet lezen om het helemaal te begrijpen. In ieder geval is het een verhaal dat je aan het denken zet en waar je een paar belangrijke lessen uit kan halen. Kleine Sofie en Lange Wapper is een klassieker die je minstens één keer gelezen moet hebben. Het is niet voor niets al zolang in druk en het is een verhaal dat het verdient om voor altijd te blijven verschijnen.

Leesfragment

—