North Ness Inn 1 - Leef, lach, loch

Donderdag, 17 september, 2020

Geschreven door: Vanessa Gerrits
Artikel door: Peggy Van Aert

Het is een echte feelgood roman met wat extra elementen

[Recensie] De drieëntwintigjarige Esme, is net begonnen aan haar droomstudie:Toerisme. Ze is een eerder oudere eerstejaars studente. Dit heeft ze te danken aan haar ex-vriendje, die steeds een stokje voor haar studieplannen stak. Nu heeft ze eindelijk gebroken met haar verleden en kijkt ze uit naar haar eerste stage. Jammer genoeg krijgt Esme vlak voor haar vertrek, slecht nieuws. Haar droomstage in een resort op Fiji kan niet doorgaan, en haar tweede keuze, een hotel in Egypte, blijkt failliet te zijn. Hoewel ze helemaal klaar was voor haar stage op een zonnige bestemming, vallen haar dromen nu letterlijk in het water. De enige overgebleven stageplaats is de North Ness Inn, een herberg in het schotse Drumnadrochit, vlak bij Loch Ness. Terwijl ze haar vrienden en familie in de waan laat dat ze naar haar zonnige droombestemming vertrekt, besluit ze vastberaden om er het beste van te maken in Schotland. Maar wanneer ze in de herberg aankomt, blijkt dat ze helemaal niet zitten wachten op een stagiaire. En de herbergier Rory is wel heel nors en afstandelijk.

In het begin lijkt het een doorsnee feelgood boek. Redelijk oppervlakkig van verhaal en ook de beslissingen die Esmé neemt lijken eerder onbezonnen en ondoordacht. Maar gelukkig zit er snel evolutie in het verhaal en ook in het personage van Esmé. Het verhaal heeft me helemaal meegezogen, waardoor ik het boek dan ook in één ruk heb uitgelezen. Het is zeer mooi hoe er doorheen het boek verschillende thema’s aan bod komen. Er wordt de nodige aandacht besteed aan romantiek, maar daarnaast is er ook het leven in een kleine dorpsgemeenschap, het belang van familie, en het najagen van een carrière spelen een belangrijke rol. En dit allemaal overgoten met zeer mooie beschrijvingen van het Schotse landschap en zeker ook het Schotse klimaat. Het vormt een heel mooi geheel. Hierdoor wordt het verhaal naar een hoger niveau getild.

De belangrijkste personages zijn mooi uitgewerkt. Allemaal met hun eigen karaktereigenschappen en uiterlijke kenmerken. Het verhaal is zeer vlot geschreven en is doorspekt met de nodige humor. Zeer regelmatig was ik aan het grinniken tijdens het lezen. En dit werd alleen maar versterkt door de zeer beschrijvende en visuele schrijfstijl die Vanessa Gerrits hanteert. Dit is een zeer grote meerwaarde voor het verhaal. Voor mij persoonlijk kwam dit zeer sterk naar voor in de beschrijving van de expositie over het monster van Loch Ness, die afgesloten wordt met een bezoek aan de souvenirwinkel. Zelf heb ik een paar jaar geleden een roadtrip door Schotland gemaakt, en jawel ik heb deze tentoonstelling bezocht en ik heb de nodige obligate souvenirs gekocht in deze winkel. Ik waande me even terug daar, de beschrijving komt exact overeen met de realiteit.

Gezien de vele verschillende elementen die aan bod komen, had het boek voor mij zeker een aantal pagina’s dikker gemogen. Dit had de mogelijkheid geboden om meer in detail te gaan. Nu had ik soms het gevoel dat er te weinig tijd besteed werd aan de opbouw of de ontknoping van sommige verhaallijnen (en er zijn er zeer veel). Maar dit neemt zeker niet weg dat ik genoten heb. Het einde vind ik redelijk atypisch voor een feelgood roman. Ik zit dan ook te popelen om het vervolg te kunnen lezen.

Het boek is een aanrader. Geniet van de cover, geniet van het verhaal en leer uit de alliteratie in de titel. Leef en Lach en misschien krijg je ook wel zin om Schotland te bezoeken! Het is een echte feelgood roman met wat extra elementen. Ik geef dit boek 4,5 vrolijke en fleurige sterren