Mijn eerste boekjes - Pieter Konijn

Zaterdag, 3 juli, 2021

Geschreven door: Beatrix Potter
Artikel door: Katelijne van Alem

“Dag en nacht, rustig en druk”

De auteur en illustrator

[Recensie] Beatrix Potter was een mycologe, natuurbeschermster, zelfstandig onderneemster, schrijfster en illustratrice van kinderboeken. Haar doorbraak als wereldberoemd auteur begon met de publicatie van Peter Rabbit en zijn familie. Ze werd in 1866 in Londen geboren, in een welgesteld gezin. Inmiddels is Frederick Warne de eigenaar van de copyrights en trademarks van de illustraties en namen van de personages gecreëerd door Beatrix Potter.

Verhaal

Mijn eerste boekjes van Pieter Konijn:
Kleuren
Tegenstellingen
Dieren
Tellen

Ontdekken

Ga je samen met de boekjes de wereld om je heen ontdekken? Misschien zie je buiten wel de diertjes uit het dierenboekje, of merk je dat het warm of koud is zoals je ziet in het boekje tegenstellingen. Voor alle nieuwsgierige kinderen is er veel te zien en te doen om je heen!

Vormgeving

De tekenstijl van Beatrix Potter is sfeervol en vriendelijk. Met deze geweldige boekjes kun je je jonge kindje al kennis laten maken met het werk van Beatrix Potter. De magische sfeer komt in ieder boekje terug, het is een mooie manier om dieren en kleuren te laten zien. De peuter kan met deze boekjes leren tellen en tegenstellingen leren benoemen. Eigenlijk zijn de boekjes daardoor geschikt tot de leeftijd van ongeveer 4 jaar. De boekjes zitten in een handig bewaarbakje, waardoor het leuk in de kast staat, maar ook prettig mee te nemen is.

Toch vond ik de boekjes niet heel erg bruikbaar om echt tellen, kleuren, dieren en tegenstellingen aan te leren. De boekjes zijn niet heel groot, waardoor bijvoorbeeld het tellen pas beter lukt wanneer een kindje wat ouder is. De illustraties zijn namelijk iets aan de kleine kant, waardoor een kindje vrij gedetailleerd moet kijken.

De dieren worden getoond zoals ze in de Beatrix Potter wereld te zien zijn, natuurlijk zeer lieflijk, maar niet zeer waarheidsgetrouw. Ook bij de kleuren is het zoeken voor het jonge kind. Wanneer er bijvoorbeeld rood staat, zijn de konijntjes in het boek bruin en wordt er ook blauw gebruikt. Wanneer je dan aan een kindje vraagt, welke kleur zie je hier, worden er meerdere kleuren genoemd.

Desondanks zijn het hele fijne speelboekjes en worden ze door mijn oudste dochter veelvuldig gepakt om de poppen voor te lezen.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles

Waar zijn de kerstcadeautjes?