Motief X

Donderdag, 9 juli, 2020

Geschreven door: Stefan Ahnhem
Artikel door: Jeannie Bertens

Korte hoofdstukken, prettig leesbaar en veel spanning

[Recensie] Motief X is het vierde deel uit een serie met Fabian Risk in de hoofdrol. Dit vierde deel vormt samen met deel vijf X manieren om te sterven (verschijningsdatum nog niet bekend), een tweeluik. Het vierde deel vormt voor een aantal verhaallijnen een afgerond geheel en is goed los te lezen. Maar lezer, je bent gewaarschuwd, het smaakt naar meer en na het lezen van de slotpagina met een mooie cliffhanger wil je eigenlijk meteen door naar deel vijf!

Inspecteur Fabian Risk is een maand met verlof. Een maand die hij wil gebruiken om met zijn gezin recente, heftige gebeurtenissen te verwerken maar ook om te proberen om zijn huwelijk nog te lijmen, dat heeft flinke scheuren opgelopen. Bovendien wil hij de vrijgekomen tijd gebruiken om een privé onderzoek van een overleden collega over te nemen. Een onderzoek naar een andere collega die wellicht verantwoordelijk is voor een aantal moorden maar die tot nu toe op geen enkele manier daarvoor verdacht wordt. Een onderzoek in het geheim en in zijn vrije tijd. In Helsingborg worden echter binnen een paar dagen een aantal afschuwelijke moorden gepleegd en Fabian kan niets anders dan zijn verlof te staken en samen met zijn collega’s Tuvesson, Molander, Klippan en Lilja, aan oplossingen te gaan werken.

De eerste moord is die op een Syrisch jongetje, in eerste instantie lijkt die moord een racistische achtergrond te hebben en met name Lilja gaat hierop zoek naar de moordenaar die wellicht banden heeft met de Zweden-Democraten. Dit brengt haar in een lastig parket en later zelfs in gevaar. Vrij snel daarna wordt een vijftiger afgeslacht in een winkelcentrum. Beide moorden lijken niets met elkaar te maken hebben en voor de tweede moord ligt ook geen motief voorhanden. Moord nummer drie is weer heel anders, het gaat om een vergiftiging van een jonge vrouw. Deze moord lijkt een seksistische achtergrond te hebben. Volop werk aan de winkel dus voor Fabian Risk en zijn team.

De auteur neemt je in flink tempo mee in de diverse verhaallijnen. Korte hoofdstukken, prettig leesbaar en veel spanning, de ingrediënten voor een pageturner. De auteur geeft zijn personages veel diepgang mee, zo krijg je een inkijkje in het huwelijk van Fabian Risk en de problemen met zijn puberkinderen Theodor en Matilda. Maar ook het karakter van Irene Lilja wordt in dit deel goed uitgewerkt. Irene bevindt zich in een knipperlichtrelatie met Hampus en reageert behoorlijk geprikkeld op de politieke partij de Zweden-Democraten. Ze werkt zich lelijk in de nesten als ze probeert die partij aan een van de moorden te linken. Bijzonder in dit verhaal is ook de verhaallijn met de moordenaar die zich bij het moorden laat leiden door bijzondere dobbelstenen. Deze verhaallijn is geschreven vanuit zijn perspectief, de plot is hier bijzonder ingenieus.

Al met al een heerlijk boek waarin Fabian Risk en zijn team voor een schijnbaar onmogelijke opdracht staan: hoe vind je een moordenaar die schijnbaar willekeurig moordt en er geen enkel motief lijkt te zijn? Ouderwets speurwerk volgt, dat levert invallen op o.a. bij de Zweden-Democraten en een sexclub maar of dat een moordenaar oplevert? Voor je het weet is het dik vijfhonderd pagina’s tellende boek in uit en kijk je uit naar deel vijf. Vier sterren voor een mooie page-turner met een menselijke politie-inspecteur.