Recensie psychologie: Nooit meer dezelfde

Maandag, 25 maart, 2024

Geschreven door: Coen Verbraak
Artikel door: Evert van der Veen

De levenskracht van mensen

Coen Verbraak interviewde voor de Volkskrant 21 mensen die een ingrijpende gebeurtenis in hun leven hebben meegemaakt. Deze gebeurtenissen zijn van zeer uiteenlopend karakter. Daar zijn – uiteraard zou je bijna zeggen – verliezen van geliefden bij maar het betreft ook mensen die met een ernstige beperking verder moeten leven of mensen op een bijzonder aangrijpende wijze hebben verloren. In alle verhalen komt naar voren dat mensen zeer veerkrachtig zijn en vanuit een positieve instelling bereid zijn om er het beste van te maken. Iedere persoon wordt kort geïntroduceerd zodat de lezer enigszins de context van het verhaal weet en de vragen die worden gesteld, beter kan plaatsen.

Dwarslaesie, Watersnoodramp, suïcide
Iemand stuit bij een duik in het IJ op een betonnen wand en loopt ten gevolge daarvan een dwarslaesie op. Hij is opvallend eerlijk over de beperkingen van seks en zegt ronduit dat het leven voor hem best moeilijk is geworden.

Een ander heeft zijn moeder en zus verloren bij de Watersnoodramp in 1953. Later heeft hij zijn verdriet verwerkt in het maken van een atlas die als boek is uitgegeven en hij zet zich in voor het plaatsen van paaltjes op plekken waar dijkdoorbraken zijn geweest. Je ziet wel vaker dat een ingrijpende gebeurtenis die mensen meemaken de drijfveer wordt voor een project. Vaak richten mensen dan een stichting op die mensen in soortgelijke omstandigheden wil helpen en zij zetten zij zich in om lotgenoten bij te staan en houden lezingen.

Leukemie
Roek Lips verloor zijn zoon aan leukemie. Hij schreef de boeken De wereld dat ben jij en Wie kies je om te zijn. Bijzonder is het verhaal van een vrouw wier verloofde drie weken voor de geplande huwelijksdatum suïcide pleegt. Zij had een voorgevoel. Haar verhaal eindigt met de woorden: “hoe donker het ook mag zijn, uiteindelijk gaan de lichte momenten toch weer overheersen” (p. 71).

Er is het verhaal van een militair die Srebrenica heeft meegemaakt en last heeft van het machteloze gevoel en in een ander interview komt een Marokkaanse vrouw naar voren die lang en creatief haar analfabetisme wist te verbergen. Op latere leeftijd volgt zij onderwijs en nu werkt zij bij de Stichting Lezen en Schrijven.

Aangrijpend is het verhaal van de vriend van een vrouw; deze brengt eerst zijn drie zoontjes en daarna zichzelf om het leven. Het gevoel van totale verbijstering blijft haar achtervolgen. Het zijn bijzondere en indrukwekkende Gesprekken over verdriet, hoop en veerkracht, zoals de ondertitel luidt waaruit blijkt dat mensen over onvermoede innerlijke krachten beschikken die hun aanzetten om de moed niet op te geven maar door te gaan met hun leven. Inspirerende verhalen dus! Alleen het verhaal van Jack Spijkerman, van het tv programma Kopspijkers, die van de VARA naar Talpa ging, valt qua ernst en inhoud wat uit de toon.

Coen Verbraak studeerde geschiedenis en is journalist en programmamaker. Hij maakte tv documentaires Onze jongens op Java, over Indië veteranen, en Het Beloofde Land, over de band van Joden met Israël. Hij publiceerde eerder Israel, De Molukkers en Oorlogskinderen.

Leesadvies voor jongeren

Raak geïnspireerd door de manier waarop mensen verder leven na een ingrijpende gebeurtenis in hun leven.