Papegaaiduiker

Zaterdag, 20 mei, 2023

Geschreven door: Martin Jenkins, Jenni Desmond
Artikel door: Britt Arp

Bijzondere vogels verdienen een bijzonder boek

[Recensie] Heb jij wel eens een papegaaiduiker gezien? Ik ook niet. In het boek Papegaaiduiker van Martin Jenkins leer je alles over deze wonderbaarlijke vogel. Alles wordt besproken: hoe het beestje geboren wordt, hoe het beestje op jacht gaat, hoe het beestje een partner vindt. Dit informatieve boek is een must voor alle kinderen die graag alles ontdekken over dieren die compleet nieuw voor ze zijn.

Jenkins staat bekend om zijn boeken over bijzondere dieren. Deze dieren zie je niet elke dag. Door middel van zijn boeken, worden deze dieren toch een beetje dichterbij gebracht. Zo ook de papegaaiduiker. Het boek is op een speelse manier opgebouwd. De tekst staat in verschillende lettergrootte, verschillende lettertypes en soms zelfs in een andere vorm. Dit zorgt ervoor dat het boek aantrekkelijk wordt om naar te kijken. De illustraties van Jenni Desmond laten elke fase van het leven van deze vogel zien. Je kan blijven kijken naar de bladzijdes, er is altijd wel iets nieuws te ontdekken.

Wonder uit het dierenrijk
“Normaal gesproken gaat alles goed, maar zo nu en dan… Oeioei! Wat was dat? Een kleine jager op zoek naar een gratis lunch. Dat doen ze wel vaker. Er zit niets anders op dan opnieuw te beginnen.”. De informatie over de vogel wordt op een spannende manier beschreven. Je aandacht wordt steeds vastgehouden door de opbouw van de zinnen. Zeker tijdens het voorlezen kan hier op een leuke manier mee gespeeld worden.

Dit informatieve boek is niet een boek dat je meerdere keren voor zal lezen aan kinderen. Na één keer voorlezen is de grootste spanning eraf. Het boek kan dan wel nog goed ingezet worden om de kinderen zelf te laten ontdekken. Op de laatste bladzijdes van het boek staat extra informatie over de papegaaiduiker uitgewerkt, hierbij worden ook links benoemd naar sites om nog meer te leren over dit bijzondere dier. Fijne toevoeging voor enthousiast geworden kinderen. Na het lezen van dit boek, zal je dit wonder uit het dierenrijk niet snel vergeten.

Leesfragment