Recensie: Eén wereld. 24 uur op aarde

Zaterdag, 30 september, 2023

Geschreven door: Nicola Davies, Jenni Desmond
Artikel door: Britt Arp

Help de natuur een handje mee

Nicola Davies staat al een tijdje bekend om haar boeken met een boodschap. De kinderboeken die geschreven zijn door deze zoöloog, hebben allemaal een diepere boodschap waarin het milieu centraal staat. Dit boek ontbreekt zeker niet in dat rijtje. Je wordt als lezer meegenomen over de hele wereld. Dit is niet alleen een wonderbaarlijke reis, maar het zorgt er ook voor dat je veel meer te weten komt over de problemen waarin het milieu zich over de hele aarde verkeert.

Tijdreizen, maar dan net even anders
“De laatste slag van middernacht heeft geklonken. Denk eens aan alle wonderen die we hebben gezien… en aan de miljoenen die we niet zaken, maar die elk moment, elke dag plaatsvinden. Ik voel ze: buiten, overal. Jij ook? Ze zijn deel van ons, van iedere ademhaling.”

In dit bijzondere boek vlieg je als het ware over de wereld, maar ook door de tijd. In 24 uur maak je een reis rond de aarde waarin je allerlei verschillende plekken tegenkomt. Indrukwekkend? Zeker. Leerzaam? Enorm. Je staat niet snel stil bij de verschillende tijdzones waarin de aarde zich bevindt. In dit boek is juist dat het stukje waar het om draait. Maar er is meer dan dat. Doordat je rond de aarde vliegt, zie je heel duidelijk wat er allemaal misgaat met het milieu. Deze beide grote en belangrijke onderwerpen komen mooi samen in een prentenboek waar zowel kinderen als volwassenen hun ogen bij uitkijken.

Een kijkje in een andere wereld
De illustraties, gemaakt door Jenni Desmond, zorgen ervoor dat het even voelt alsof je daadwerkelijk op de plek bent waar het over gaat. Je neemt een kijkje in een andere wereld, terwijl dat eigenlijk onze wereld is. De teksten die Davies erbij schrijft, zijn kort maar bevatten veel informatie. Als lezer leer je daadwerkelijk veel over de verschillende plekken op de aarde. Zo leer je over de rol van gibbons, het vlekkenpatroon van de walvishaai en de boeren in Brazilië. De nadruk in de teksten ligt erg op de achteruitgang van ons milieu. Dit is natuurlijk een belangrijk onderwerp waar zeker aandacht aan besteed moet worden. Doordat er ook stil gestaan wordt bij de verschillende tijdzones, kan het boek soms een beetje verwarrend lijken. De veelzeggende illustraties helpen je gelukkig om weer echt helemaal op te gaan in het boek.
De informatie in dit boek neem je met je mee. Overal. Het wordt deel van je, van iedere ademhaling.

Leesfragment