Recensie: Ravi en de laatste magie

Zaterdag, 30 september, 2023

Geschreven door: Sanne Rooseboom
Artikel door: Nico Voskamp

Toveren voor je leven

[Recensie] Een kinderboekenweekgeschenk, wat is dat ook alweer? Het is een gratis boek, dat je krijgt bij aankoop van tenminste € 12,50 aan kinder- of jeugdboeken bij de boekhandel, in de kinderboekenweek: Die is dit jaar van 4 t/m 16 oktober.

Goed nieuws
Ravi en de laatste magie is geschreven door Sanne Rooseboom (van het fantastische boek Mot en de Metaalvissers) En de erg levendige tekeningen zijn van Sophie Pluim. Ravi, haar broertje Timo en hun moeder lopen door de stad. Nou ja, het is meer strompelen want Ravi duwt de zware rolstoel van haar moeder en Timo, haar broertje, sleept de koffer achter zich aan. Op die koffer zit zijn knuffel meneer Zork, zijn pluizige beentjes schommelen heen en weer. Ze gaan naar een ander huis. Hun eigen huis is ontploft, of bijna: bij de buren was een explosie, er is instortingsgevaar en ze moeten naar een ander huis. Als ze daar aankomen, doet een oude vrouw de deur op een kier en bijt ze toe dat ze moeten ophoepelen.

Prachtig begin van een verhaal
Er zit spanning in: een ontploffing thuis, ze zijn dakloos en moeten naar een ander huis, waar ze weggestuurd worden. Dakloos zijn ze. Wat nu? Met die vraag heeft de schrijver geen moeite. Vlotjes weten de kinderen en mama zich het huis in te praten, zodat ze toch een dak boven hun hoofd hebben. Maar eh … de bewoners zijn wel echt vreemd. Ook dat klopt, want Ravi en haar kleine familie zijn terechtgekomen bij twee gepensioneerde tovenaars. De goede tovenaars. Dat er ook slechte tovenaars zijn, blijkt al snel: ze zijn slecht én oud, en hebben uiteraard ook slechte bedoelingen. Jep, dat wordt een shootout tussen de oude tovenaars. En raad eens wie daartussen zitten? Juist.

Een beetje voorspelbaar
Het verhaal rolt daarna wel een beetje voorspelbaar af, maar de schrijver houdt het leuk en de lezer bij de les. De zinnen lopen goed, ze lezen als een sneltrein en geven af en toe een grapje door aan de lezer. Ook komen er gekke details langs, of vreemde (tovenaars)gewoonten.

Zo lopen we met Ravi, Timo en hun moeder mee en leren intussen van alles zoals bijvoorbeeld hoe ook tovenaars oud worden, hun kwaaltjes krijgen en niet meer de krachtige spreuken kunnen gebruiken zoals ze dat vroeger deden. Maar kunnen ze het gevecht dan toch nog winnen? Goeie vraag. Ik zou zeggen, zorg dat je het boekje te pakken krijgt en stort je in het mooie verhaal. Ik weet zeker dat het je bevalt.

Ook verschenen op Nico’s recensies en TikTok