Recensie: Alles is dromen, dromen is alles

Donderdag, 5 oktober, 2023

Geschreven door: Stine Jensen, Marijke Klompmaker
Artikel door: Lorenzo Vens

Toekomstdromen

Dromen, dat doen we allemaal weleens. Zowel ’s nachts als overdag. Dromen kan over van alles. Bijvoorbeeld over op reis gaan, de nieuwste iPhone, een film, de toekomst… Dit deden de mensen vroeger ook, dromen. Veel dingen die we vandaag hebben of kunnen doen komen voort uit vroegere wensen. Zoals het vliegtuig nemen. Natuurlijk zijn er ook dromen die (nog) niet zijn uitgekomen. Want wat er in de toekomst gebeurt, weet niemand. Wel kun je erover dromen. En dat is precies wat je in dit boek kunt vinden: een reis langs de toekomstdromen van de mens. Wie gaat er mee?

Het boek is geschreven door Stine Jensen, een bekende filosoof en kinderboekenschrijfster. Zo schreef ze Het grote boek van mooi en lelijkAlles is chillDe filotective, en nog zoveel meer. Stines teksten worden aangevuld met prachtige illustraties van Marijke Klompmaker. Dit is niet hun eerste samenwerking, eerder verscheen van dit duo Alles over wie ik ben, Alles wat was en Alles wat ik voel.

RetroFuture
Alles is dromen, dromen is alles kwam er als reactie op de tentoonstelling RetroFuture (over de toekomst van gisteren) van Koen van Mensvoort. Arida Bandringa, docent Next Nature Academie, vulde dit boek aan met bijpassende doe-opdrachten.

Stine Jensen koos tien toekomstdromen om te verwerken in dit boek. Enkele hiervan zijn: ‘Vliegen als een vogel’, ‘Eeuwig leven’, ‘Telepathie’ en ‘altijd luieren’. Alle tien zijn ze even interessant en staan ze vol boeiende vragen en weetjes. De opbouw gebeurt telkens op dezelfde manier. Zo bevat elk hoofdstuk meerdere vragen waarover ik even moest nadenken. Een voorbeeld hiervan in het eerste hoofdstuk is: ‘Zou jij willen kunnen vliegen? Waarom wel of niet?’ Het is de startvraag van het eerste hoofdstuk. Enkele andere vragen zijn: ‘Welke droomreis zou jij willen maken?’ of ‘Geloof jij in het zesde zintuig?’

Omdat het boek gaat over dromen en toekomst, staan er natuurlijk ook toekomstgerichte vragen en droomopdrachten in. Zo is er in elk hoofdstuk een ‘denk-je-toekomstvraag’ en ‘doe-je-droomopdracht’, dat de jeugd volop laat fantaseren over het onderwerp. ‘Denk je dat mensen ooit zelf kunnen vliegen?’ of ‘Zullen we ooit alles weten?’ zijn enkele voorbeelden van deze vragen. Extra fijn is dat je hierbij telkens de visie van enkele jongeren (tussen tien en zestien jaar) kunt lezen. Zo kun je aftoetsen of jouw eigen mening hierbij aansluit. De doe-opdrachten stimuleren dan weer de creativiteit, en zijn de ideale afsluiter van elk hoofdstuk.

Naast fantasie en creativiteit is het ook de bedoeling dat we iets leren met dit boek. Er wordt op een duidelijke en eenvoudige manier uitleg gegeven bij elke toekomstdroom, aangevuld met wist-je-dat-vragen. Bij sommige thema’s zijn er ook verwijzingen naar films en boeken. Dit is goed bedacht van Jensen om op deze manier de jeugd op een ontspannende wijze extra van cultuur te laten genieten.

Feest voor het oog
Nog even een dikke pluim voor de prachtige tekeningen in het boek. Alleen al om de mooie kleurrijke voorkant zou je het boek al oppakken. Maar binnenin is het ook een feest voor het oog. De illustraties vormen een grote meerwaarde en stimuleren zeker de jeugd om zelf met kleuren aan de slag te gaan. Het grote boekformaat en lettertype maakt het boek dan weer toegankelijk voor iedereen, ook voor kinderen die minder gemakkelijk lezen.

Alles is dromen, dromen is alles liet mij als volwassene weer even kind zijn door volop te mogen dromen.

Leesfragment

Ook verschenen op boeken-cast