Recensie: Als je wint

Vrijdag, 6 oktober, 2023

Geschreven door: Gaby Rasters
Artikel door: Demi Stein

Wat is het eerste dat jij doet als je een groot geldbedrag wint?

Sommige mensen zouden zeggen, reizen, een huis kopen, een dure auto… Tess doet dit echter niet, maar denkt juist veel na over hoe ze iets goeds kan doen met veel geld. Daarnaast laat ze in Als je wint zien dat veel geld niet al je problemen oplost en soms zelfs meer problemen veroorzaakt.

Tess is een heel naïef personage. Enerzijds past het goed bij haar lieve karakter, echter wordt ze zó naïef neergezet wanneer het gaat om geld en hoe ze anderen misbruik van haar laat maken, dat het ongeloofwaardig overkomt. Ik kon mij dan ook flink storen aan hoe gemakkelijk Tess alles over zich heen liet komen en vervolgens geen wraakgevoelens koesterde jegens degene die haar toch wel het meest heeft misbruikt: haar ex, Vince.

Vince staat wat later in het boek ineens op de stoep met een man waarvan hij zegt dat hij haar vader is, terwijl ze niet beter weet dan daar haar beide ouders overleden zijn. Toch blijft Tess in haar naïeve rol en is ze bereid om, ondanks alles wat ze al meegemaakt heeft, te luisteren naar wat de man te zeggen heeft. Gelukkig brengt haar naïviteit dit keer een leuke wending.

Haar beste vriend maar tevens neef, Justin, heeft ook een belangrijke rol in het verhaal. Hun band is onwijs sterk, ze zijn samen opgegroeid en houden beiden vast aan hun geluksgetal ‘42’. Toch hangt er ook een bepaalde seksuele spanning tussen deze personages en wanneer Tess hoort dat ze mogelijk een andere vader heeft dan gedacht, worden deze spanningen teveel voor Justin.

Een ‘vol’ boek
Als je wint is een feelgood-verhaal van de Nederlandse Gaby Raster. Hoofdpersonage Tess heeft een grote liefde voor kerst, waardoor er ook wat kerststerren naar voren komen. Toch is het niet een typisch kerst feelgood-boek, het is veel meer dan dat. Als je wint snijdt veel onderwerpen en thema’s aan, waardoor het verhaal onwijs snel verloopt en het zeker vermakelijk is, maar het voor mijn smaak iets tè vol gepropt is met veel verschillende onderdelen. Ik had liever gezien dat er iets minder onderwerpen in het boek aangesneden zouden worden, en dat er meer diepgang in verweven zou worden. Zo wordt er ook tussen neus en lippen door getoond dat Tess is gestopt met haar studie medicijnen, dit vervolgens weer oppakt en na het behalen van haar diploma vrijwel direct een eigen huisartsenpraktijk heeft. Wat onmogelijk is zonder jaren ervaring of het volgen van specialisaties. Raster haalt in dit relatief korte feelgood verhaal zoveel zaken aan dat het regelmatig ongeloofwaardig aandoet.

Als je wint is een boek boordevol met boodschappen die veel mensen kunnen raken. Het gaat over familiebanden, vriendschap en relaties, het laat zien dat geld niet altijd gelukkig maakt en zeker niet alles oplost, en dat vertrouwen hebben in een goede afloop belangrijk kan zijn. De boodschappen zijn zeker mooi geschreven.

De schrijfstijl van Gaby Rasters is prettig. Het leest gemakkelijk en doordat er telkens wel iets ‘spannends’ gebeurt, ga je er ook snel doorheen. Het boek is ook zeker toegankelijk en perfect om na een lange dag te lezen, zonder dat je er teveel bij na hoeft te denken. Zoek je dus een feelgoodverhaal zonder teveel diepgang en waar toch mooie boodschappen in verwerkt zijn? Dan is Als je wint zeker een aanrader voor jou.

Gaby Raster is een Nederlandse feelgood auteur met al aardig wat titels op haar naam. Haar debuut Herkenning werd uitgegeven bij uitgeverij Zilverspoor. Naast haar feelgoodboeken schreef ze ook een thriller, Julia & Julia, en het kinderboek Timur.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow.com