Recensie: Blauw brengt ongeluk

Dinsdag, 28 november, 2023

Geschreven door: Agelique Dam, Kees de Boer
Artikel door: Tessa Radix

Verborgen armoede

Blauw brengt ongeluk is een jeugdboek over het hebben van geen geld. Door een fout van de belastingdienst heeft de moeder van Elif namelijk weinig geld. Na de vakantie vertellen alle kinderen uit de klas wat ze hebben gedaan in de vakantie. Ze vertellen over vliegreizen, vakanties met zwembaden en pretparken. Het lijkt wel alsof iedereen weg is geweest. Elif niet. Elif is thuisgebleven. Er is geen geld voor een dagje weg of een vakantie. Maar dit kan ze niet vertellen in de klas, dus vertelt ze een verzonnen verhaal over ijsjes eten in Milaan. In plaats van de waarheid; ijsjes gegeten bij ijssalon Milaan. Dan geeft Coco een verjaardagsfeestje. De hele klas is uitgenodigd, ook Elif. Maar ze hebben geen geld voor een cadeautje, dus Elif kan helaas niet gaan. En dan is er ook nog iets met een blauwe envelop…

Schaamte en angst
Angelique van Dam heeft op een integere wijze armoede weten te beschrijven in een jeugdboek. Vanuit het ik-perspectief wordt het verhaal van Elif verteld en op deze manier beleef je echt de gedachten en gevoelens van Elif. Het gevoel van schaamte, omdat ze naar de voedselbank moet. Het gevoel van angst dat er iemand achter komt. Het gevoel van frustratie, omdat Elif niet naar het verjaardagsfeestje mag van haar moeder. Maar ook de zorgen die Elif heeft, voor zowel zichzelf als haar moeder. Het is allemaal sterk en realistisch beschreven. Dat zijn ook de gebeurtenissen waarmee kinderen te maken krijgen wanneer er sprake is van weinig geld en schaamte rondom dit onderwerp.

Elif heeft een goede vriend Rick, die haar niet anders dan anders vindt. Ook dit schetst een positief beeld voor jonge kinderen. Ook met weinig geld mag je er zijn, willen kinderen met je omgaan en bevriend met je zijn.

Het verhaal is geschreven in korte zinnen met makkelijke woorden. Ook zijn het geen lange hoofdstukken, waardoor het verhaal vlot leest. Op deze manier is Blauw brengt ongeluk een toegankelijk boek voor veel jonge kinderen. Dit boek doorbreekt het taboe rondom armoede en alleen al om deze reden is het boek zeker een aanrader om te lezen én voor te lezen!

Leesfragment

Ook verschenen op mybigloveforbooks

Foodlog