Recensie: De avonturen van Amina al-Sirafi

Donderdag, 23 november, 2023

Geschreven door: S.A. Chakraborty
Artikel door: Joke Zwier

Een nieuwe fantasy met Arabische legendes en middeleeuwse geschiedenis

Amina al-Sirafi, leidt een teruggetrokken leven als ex-piraat en Moslim. Ze heeft een ruig leven achter de rug en woont met haar tienjarige dochter Marjana in een bouwvallig huis. De komst van een rijke vrouw, Salima, gooit Amina’s pensioen in de war als zij haar min of meer dwingt haar kleindochter Dunya te gaan zoeken die ontvoerd is door Falco, een Frank.

“Salima wilde haar kleindochter terug. In haar ogen was ik geen moeder. Ik was een hulpmiddel: een pakezel die ze met een zweep tot gehoorzaamheid kon dwingen als ik protesteerde tegen haar bevelen.”

De bedreiging aan het adres van haar familie én de belofte van een grote som geld doet haar op zoek gaan naar haar  Dunya. Maar eerst moet ze Delila, vriendin en gifmengster opzoeken en vragen of ze meegaat op deze niet ongevaarlijke queeste die hen meevoert de Indische oceaan op. Haar schip de Marawati is onder de hoede van Tinbu en eenmaal onderweg na een spannende ontsnapping uit de haven, staan ze voor grote uitdagingen en worden geconfronteerd met magische talismannen, zeemonsters en magie.

Doorzettingsvermogen
Het vanuit Amina vertelde verhaal gaat traag van start en heel even had ik de neiging het niet uit te lezen, maar mijn doorzettingsvermogen werd na 200 bladzijden, bijna op de helft van deze dikke pil, beloond. Meer magische elementen worden dan geïntroduceerd die de spanning doen toenemen en de ene na de andere fantastische wezens doen hun intrede. Plottwist na plottwist houd je dan bezig en doen de spanning regelmatig pieken. In het begin leren we het leven kennen zoals Amina dat leidt en wordt er een wereld opgebouwd waarin een plaats is voor (politieke en magische) intriges. Er zijn veel verwijzingen naar het piratenleven en personen die Amina achter zich heeft gelaten. Dit doet eigenlijk verwachten dat er een boek aan vooraf gaat, wat niet zo is.Verbeelding van de lezer kietelen
Het zijn leuke personages in De avonturen van Amina Al-Sarafi  die de verbeelding van de lezer kietelen. Over Amina gaan veel geruchten de ronde die haar overal waar ze komt achter nareizen. Haar liefde voor Marjana is duidelijk voelbaar, net als haar aantrekkingskracht op mannen. Tijdens de reis maakt ze een grote ontwikkeling door die haar sterker maakt. Leuk om een keer niet over jonge personen te lezen die avonturen beleven, maar over mensen die geplaagd worden door ouderdomskwalen als een slechte knie of slecht kunnen zien.

Ultrakorte woordenlijst
Chakraborty heeft veel onderzoek gedaan voor dit boek en getracht het fictieve plot historisch geloofwaardig te maken. Achterin staan naslagwerken en een bibliografie. Ze heeft een uitweidende en beschrijvende stijl die niet heel vlot leest. In het verhaal worden veel Arabische woorden als wazig (lastdrager), kadi en mashallah, gebruikt die niet in de ultrakorte woordenlijst zijn opgenomen. Dit is jammer, daar het de vaart uit het lezen haalt en een voetnoot was dan wel zo prettig geweest. De avonturen van Amina Al-Sirafi is het eerste deel van een nieuwe fantasy serie gevuld met Arabische legendes en middeleeuwse geschiedenis.

Foodlog