Recensie: De bloedrode sluier

Woensdag, 17 april, 2024

Geschreven door: Shelby Mahurin
Artikel door: Mandy Zuiddam

Vreemde moorden

De bloedrode sluier vertelt het verhaal van Célie, die ervoor kiest om de eerste vrouwelijke jager van Belterra te worden. Haar omgeving is geschokt door haar beslissing en niet iedereen staat dan ook achter Célie. Wanneer er steeds meer vreemde moorden worden gepleegd en Célie wordt buitgensloten, besluit ze haar eigen onderzoek te starten. Haar onderzoek voert haar geheel onverwacht naar de meedogenloze, knappe en mysterieuze koning van de vampiers.

Bekende personages
De personages in De bloedrode sluier zijn levendig en vormen een goed samenhangend geheel. Het is bovendien leuk om bekende personages uit de eerdere Heks & Jager-serie terug te zien in dit verhaal. Hoewel De bloedrode sluier op zichzelf kan worden gelezen zonder voorkennis van de eerdere serie, kunnen er wel enkele spoilers over het verloop en einde van Heks & Jager aan bod komen.

Auteur Shelby Mahurin groeide op op een kleine boerderij op het platteland van Indiana in de Verenigde Staten. Naast het schrijven is ze veel actief op social media. Ze woont nog steeds in de buurt van de boederij samen met haar man, twee kinderen, twee honden en kat. Voorafgaand aan De Bloedrode Sluier verscheen eerst de driedelige Heks & Jager-serie.

Op zoek naar begrip
In het begin van het verhaal leer je Célie en haar verloofde Jean Luc kennen. Al snel wordt duidelijk dat Jean Luc het beste met Célie voorheeft, maar ook dat hij haar te veel wil beschermen waardoor hij haar behandeld met fluwelen handschoentjes. Het is overduidelijk dat Jean Luc bang is dat Célie elk moment kan instorten, wat gezien haar heftige nachtmerrie’s niet zo gek is.

Geschiedenis Magazine

Célie daarentegen voelt zich gevangen en onbegrepen. Ze probeert los te breken van alle regels en te doen waar ze zich goed bij voelt. Ze zet dan ook alles op alles om bij de jagers te horen, maar in plaats van dat ze zich verbonden voelt, ervaart ze meer dan ooit een gevoel van eenzaamheid. Wanneer ze ontdekt dat haar vrienden haar niet overal bij betrekken, voelt ze zich gekwetst en kiest ze ervoor om haar eigen weg in te slaan, wat uiteindelijk leidt tot een wel heel bijzondere en interessante ontmoeting met de koning van de vampiers. Vanaf hier maakt Célie dan ook een grote groei door en wordt ze steeds zelfstandiger omdat ze noodgedwongen op haar eigen benen moet staan.

De koning van de vampieren wordt geïntroduceerd als een interessante man. In het begin van het verhaal blijft zijn karakter mysterieus, waardoor je weinig hoogte kunt krijgen van hoe hij werkelijk is. Hij wordt zowel afgeschilderd als meedogenloze moordenaar als een vriendelijk persoon. Echter, naarmate het verhaal vordert, miste ik een bepaalde connectie met dit personage. Hierin ontbrak er een aantal hoofdstukken vanuit zijn perspectief. Desondanks bleef hij tot het einde redelijk onvoorspelbaar, wat ook een bepaalde spanning met zich meebracht.

Duistere en betoverende sfeer
De wereld waarin het verhaal zich afspeelt, voelt ergens bekend aan, wat het makkelijk maakt om te volgen. Het speelt zich af in een vroeger tijdperk, waar de middelen beperkter waren, wat de setting geloofwaardig maakt. Het verhaal is zeer realistisch beschreven en komt helemaal tot leven dankzij levendige details en goed uitgewerkte personages. De schrijfstijl is vloeiend en meeslepend, waardoor je moeiteloos wordt meegenomen in het verhaal. Bovendien weet Mahurin een sfeer te creëren die zowel duister als betoverd is, wat de leeservaring naar een hoger niveau tilt met de nodige spanning en mysterie.

Het einde van het boek was niet helemaal verrassend; ergens tijdens het verhaal werd het voor mij duidelijk dat er iets zou gaan gebeuren met bepaalde personages, en dat bleek inderdaad het geval te zijn. Desondanks bood het verhaal een betoverende mix van magie, gevaar en onverwachte wendingen. De titel van het boek is ook perfect gekozen en sluit goed aan bij de inhoud ervan. Ik heb enorm genoten van dit eerste deel en kijk dan ook uit naar het vervolg!

Leesfragment.