Recensie: De gevaarlijke strijd

Maandag, 23 oktober, 2023

Geschreven door: Marjo de Vroed
Artikel door: Demi Stein

Het kerkhof is opnieuw in gevaar

De gevaarlijke strijd is het vervolg op Het donkere visioen. Ik raad je aan om deze recensie enkel te lezen wanneer je het eerste deel zelf ook al gelezen hebt, om spoilers van het eerste deel te voorkomen.

Het kerkhof is opnieuw in gevaar
In Het donkere visioen heeft Rowin de Graaf verslagen en haar dierbare kerkhof gered van de ondergang. Het is nu tijd om haar oude leven weer op te pakken, maar het gedrag van haar oudtante baart toch enige zorgen. Ze gedraagt zich vreemd en afstandelijk.

Het wordt gauw duidelijk dat Rowin niet verder kan met haar oude leven wanneer er een man in een zwarte mantel opduikt op het kerkhof. De wolven die ze eerder zag in haar visioen, blijken echt te bestaan! Rowin ontdekt daarnaast tot haar afgrijzen geheimen over haar familie, die haar nooit verteld zijn, maar wel alles met haar te maken hebben. Rowin wordt wederom meegezogen in een machtsstrijd, waarbij haar vrienden op het kerkhof lang niet zo veilig zijn als ze eerst dacht.

Rowin en haar liefde voor haar familie en vrienden
In deel één, Het donkere visioen, kwam al duidelijk naar voren dat Rowin erg veel over heeft voor haar familie en (geest)vrienden. Zelfs nu Rowin ontdekt dat haar eigen familie geheimen heeft achtergehouden, vindt ze het nog steeds belangrijk om haar familie, vrienden en het kerkhof te redden. De man in de zwarte mantel weet goed in te spelen op dit gevoel, waardoor ze zich gemakkelijk laat misleiden en de naïviteit van een kind duidelijk naar voren komt. Hierdoor is De gevaarlijke strijd weer een spannend kinderboek, waarvan je graag wil weten hoe het eindigt.

Spooky-vibes
Na het lezen van Het donkere visioen keek ik enorm uit naar het vervolg. Als kind was ik groot fan van Paul van Loon, ik vond het heerlijk om met zijn boeken te griezelen. De griezelige halloween-spook sfeer van het eerste deel vond ik dan ook geweldig. In deel twee komt dit wat minder naar voren, wat wel een gemis is. Desalniettemin is De gevaarlijke strijd weer een vermakelijk verhaal geworden en kijk ik uit naar het derde deel in deze serie. Het leuke aan deze boeken is dat ze zeer geschikt zijn voor het najaar en Halloween, maar nog steeds perfect zijn voor de wat bangere kinderen, doordat de verhalen spannend geschreven zijn, maar niet beangstigend eng.

Marjo de Vroed
De schrijfstijl van Marjo de Vroed is prettig en toegankelijk. De Vroes is goed in het beschrijven van de sfeer, waardoor je gemakkelijk meegesleept wordt in het verhaal. De Vroed is een Nederlandse auteur en was eerder leerkracht. Ze  debuteerde in 2019 met De Bosdorp Brigade: Code Zwart.