Recensie: De grote boze heks

Zaterdag, 21 oktober, 2023

Geschreven door: Hanna Kraan, Annemarie van Haeringen
Artikel door: Sanne de Jong

Daar komt de boze heks!

Zodra je het bekende ‘Oeioeioei’ hoort, weet je het al: de boze heks komt eraan! Verstop je snel, want wie weet tovert ze je stekels in de knoop of ben je opeens een meikever. Gelukkig valt het vaak wel mee en blijkt de boze heks soms best lief te zijn. Ben je benieuwd naar de avonturen van de heks en haar vrienden? In De grote boze heks zijn alle verhalen over de boze heks gebundeld in een mooie gebonden editie.

Het leven in het bos
In het bos woont de boze heks samen met de haas, de egel, de uil en nog veel meer dieren. Je leest over hun dagelijks leven, waarin ze spelletjes doen, gaan picknicken, schaatsen en nog veel meer, maar vaak wordt hun leven flink verstoord door de boze heks. Dan vliegt het picknickkleed ineens door de lucht of stinkt het hele bos naar een of andere vieze toverdrank. Er is altijd wel wat te beleven!

Hanna Kraan (1946-2011) had al van jongs af aan een fascinatie voor taal. Na de HBS ging ze dan ook Italiaans studeren in Utrecht. Hier maakte ze haar werk van: na haar opleiding werd ze docente Italiaans aan het conservatorium in Rotterdam. In deze periode schreef ze ook korte verhalen voor het tijdschrift Boerderij, waar de karakters van de uil, de egel, de haas en de heks zijn geboren. Toen ze stopte bij het tijdschrift, verdwenen de dieren en de heks even uit beeld. Gelukkig is Kraan ze nooit vergeten. Jaren later bewerkt ze de korte verhalen tot een bundel en stuurt het op naar uitgeverij Lemniscaat. In 1990 verscheen het eerste boek over de heks en de dieren. Daarna verschenen er nog vijf boeken en een bundel. De verhalen zijn bewerkt en op tv verschenen.

Annemarie van Haeringen (1959) behaalde op het Moller Instituut in Tilburg haar bevoegdheid voor tekenen en handvaardigheid. Ze had met name interesse in figuratief tekenen, daarom vervolgde ze haar opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie om zich verder te specialiseren. Ze illustreert boeken van andere schrijvers en ze maakt haar eigen prentenboeken, zoals De prinses met de lange haren en Beer is op vlinder. Voor De grote boze heks heeft ze haar illustraties van kleur voorzien.

Vriendschap
De verhalen over de boze heks gaan meestal over hele simpele dingen, zoals jarig zijn en je verjaardag vieren, een spelletje spelen of varen op het ven. Er zijn natuurlijk ook verhalen over de boze heks die een knetterlamp heeft gemaakt, een toverdrank waardoor je niet meer normaal kan lopen of de Zuiderheks die op bezoek komt. Ondanks dat het soms over alledaagse onderwerpen gaat, zijn er vaak wel belangrijke lessen in verwerkt, zoals dat het fijn is als er aan je gedacht wordt om wat voor reden dan ook. De rode draad in de verhalen is de vriendschap tussen de dieren en de heks. Soms zijn de dieren doodsbang voor de boze heks, maar als ze er niet is, dan is het maar stil en missen ze haar.

Annemarie van Haeringen heeft speciaal voor deze bundel haar tekeningen van kleur voorzien. Dit zorgt ervoor dat de tekeningen nog levendiger overkomen. Het enthousiasme en de vriendschap of soms de angst en de verbazing spat er vaak vanaf. De tekeningen zijn niet al te gedetailleerd, maar wel heel kenmerkend.

Fijn en vlot
De dieren worden alleen aangesproken met ‘de haas’ of ‘de egel’, dat is hun naam. In sommige boeken kan dit soms vervelend lezen en valt het op een verkeerde manier op, maar in deze verhalen leest het juist heel fijn. Verder zijn de zinnen niet te lang of te moeilijk, maar kort en vlot. Zo kunnen jonge kinderen het lezen, maar blijft het ook nog leuk voor oudere kinderen en volwassenen. De verhalen zijn vaak maar een paar pagina’s lang, ideaal om voor het slapen een verhaaltje (voor) te lezen. Met zo’n dikke bundel kun je dus wel even vooruit!

In de bundel De grote boze heks kan je alle verhalen van Hanna Kraan over de boze heks terugvinden. De uitvoering had misschien nog wat luxer gemogen door er bijvoorbeeld een leeslint aan toe te voegen. De hardcover zorgt er wel voor dat het fijn leest en dat je deze dikke bundel makkelijk open kan slaan.

Of de boze heks al een oude bekende van je is of als je nog nooit van haar gehoord hebt, deze bundel is het lezen waard. Haal daarom nu De grote boze heks in huis, zodat je elke avond voor het slapen een verhaal kan lezen over de boze heks en de dieren in het bos.

Leesfragment

—