Recensie feelgood: de Italiaanse droom

Donderdag, 14 maart, 2024

Geschreven door: Jo Thomas
Artikel door: Marianne Janssen

Van liefdesleed tot amore

De dertigjarige Ruthie Collins heeft een punt gezet achter haar relatie met Ed, de man die na de eerste liefde maanden allengs voorspelbaarder werd. Ed troost zich al snel met een ander, Ruthie moet hun flat ontruimen en bereidt zich voor op een treurige logeerpartij bij haar moeder. En dan, op de laatste avond in haar flat, zit ze met haar beste vriendinnen aan de drank als afsluiting van dit deel van haar leven. Ze drinkt en ze drinkt nog meer en doet, niet meer geheel bij zinnen, via eBay een bod op een masseria, een Italiaanse boerderij in het zuiden van Italië, het land waarvan ze zoveel houdt. ’s Morgens, als de drank uit haar lijf verdwenen is, komt ze tot de ontdekking dat ze het winnende bod heeft uitgebracht. En daarmee is ze de nieuwe eigenaar van een olijfboomgaard en een grote vervallen boerderij vlak boven de hak van Italië, ten zuiden van Bari. Ze schrikt zich lam, maar besluit kordaat: mijn leven verandert nu toch, ik ga het avontuur maar aan, wie weet wat mij daar staat te wachten. Ze vliegt naar Bari, en handelt bij de notaris de koop af met de bejaarde eigenaar die met spoed van zijn bezittingen af wil. Vanaf dat moment is ze de eigenaar van Masseria Bellanuovo.

Een moeilijke start
Na aankomst bij haar nieuwe bezit constateert ze dat de boerderij volledig vervallen is en dringend gerestaureerd moet worden. Ruthie heeft twee rechterhanden en besluit het karwei zoveel mogelijk zelf te gaan klaren. Maar al op de eerste dag heeft ze een vreemde ontmoeting. Marco Bellanuovo komt haar huis binnenwandelen en vertelt dat niet zíj maar zijn grootvader de eigenaar is van het huis. De oude man is nét overleden en nu behoort de masseria dus aan zijn uitgebreide familie. Als Ruthie hem de eigendomsakte met haar naam laat zien is hij verbijsterd. Dit kan niet kloppen. Hij neemt Ruthie mee naar het buurhuis waar de familie bijeen is voor de begrafenis. Ruthie wordt er vijandig ontvangen. Maar ze heeft het gelijk aan haar zijde en dat kan geen mens ontkennen. Toch is dit geen eenvoudige start voor Ruthie die zich realiseert dat ze omringd is door mensen die haar zullen gaan tegenwerken. Ze besluit zich er niets van aan te trekken en trekt zich terug op de boerderij om aan het restaureren te slaan.

Happy end
Boeken met een gegarandeerd happy end zijn er in alle gradaties, te beginnen met de bekende kasteelromans, doktersromans etcetera. De opbouw is eigenlijk altijd als volgt: de sympathieke hoofdpersoon van het boek (in de moderne versie is dat natuurlijk m/v) start een nieuw bestaan. Dat gaat niet altijd van een leien dakje want hij/zij ontmoet een ander (opnieuw natuurlijk m/v) die tegenwerkt. Geroutineerde lezers van happy-end-boeken weten dat déze figuur uiteindelijk altijd degene is met wie de hoofdpersoon na veel ups en downs het leven zal gaan delen.

Niets mee mis. Een geruststellend patroon. En met dit soort boeken is evenmin iets mis.

Het hangt er wel helemaal van af wie de auteur is van het betreffende boek. In het geval van De Italiaanse droom is het een schrijver met een verrukkelijke en getalenteerde pen die haar lezer bij de hand neemt, langs prachtige landschappen voert, laat kennismaken met de cultuur en het heerlijke eten van bijzondere landen en haar lezer op die manier een kleine vakantie bezorgt. Je waant je in het zuiden van Italië waar de olijfboomgaarden staan en waar altijd de zon lijkt te schijnen. Lees en houd vakantie, Jo Thomas is uw gids.

Ook verschenen op leeskost

Leesadvies voor jongeren

Een feelgood over Ruth, die vertrekt naar Italië om haar erfenis (een ruïne) te gaan verbouwen. Als ze er net is aanbeland blijkt de ruïne ook te worden opgeëist door een Italiaanse familie. En wat nu?