Recensie: De waarschijnlijkheid van alles

Dinsdag, 3 oktober, 2023

Geschreven door: Sarah Everett, Willemieke Ottens
Artikel door: Tessa Radix

Berekenen en uitzoeken

Kemi Carter is elf jaar en dol op feitjes en statistiek. Door dingen te berekenen en uit te zoeken lukt het haar om de wereld beter te begrijpen. Maar wat ze niet kan opzoeken en kan begrijpen, is hoe het voelt als de wereld vergaat. In de lucht zweeft namelijk de asteroïde AMPLUS-68 en met 84,7% is er de kans dat deze asteroïde op aarde neerstort. Kemi’s familie besluit bij elkaar te komen in haar tantes huis en de laatste vier dagen met elkaar door te brengen. Kemi zit vol vragen; hoe voelt het als de wereld vergaat? Waarom blijven andere mensen toch gewoon rustig naar school gaan en eten in hun favoriete restaurant? En zullen de volgende aardbewoners weten hoe het vorige leven eruit heeft gezien? Om die reden besluit Kemi een tijdcapsule te maken met alle belangrijke herinneringen van haar familie en deze in de grond te stoppen. Maar ook de tijdcapsule neemt de angst en het verdriet bij Kemi niet weg.

Twee delen
Het boek bestaat uit twee delen en wordt volledig vanuit Kemi verteld. In het eerste deel leer je vooral Kemi en haar familie kennen. Kemi is een fijn personage om over te lezen en samen met haar leer je verschillende feitjes over asteroïden en cijfers die hiermee te maken hebben. Voor het tweede deel heb je vooral zakdoekjes nodig om je wangen te drogen, want tranen zullen er vallen. Terwijl de asteroïde steeds sneller bij de aarde komt en de wereld steeds paarser kleurt, gaat Kemi op zoek naar tastbare herinneringen om in haar tijdcapsule te stoppen. De angst, de wanhoop en het verdriet spat zowat van het papier af en het zet je aan het denken; wat zou jij de laatste dagen op aarde doen?

Uniek verhaal
De waarschijnlijkheid van alles is een uniek verhaal met wendingen die je niet ziet aankomen. Een verhaal met veel actuele en belangrijke onderwerpen zoals racisme en verlies, leerzame feitjes en mooie metaforen. Een verhaal dat gelezen moet worden. Een verhaal dat je aan het denken zet. Een verhaal over familie, over afscheid nemen, maar ook over sterk zijn. Een verhaal dat je zelf moet ontdekken en waar weinig inhoudelijk iets over gezegd kan worden zonder te spoilen. Maar één ding is duidelijk, lees alsjeblieft dit verhaal!

Leesfragment

Voor het eerst verschenen op Mybigloveforbooks

Leesadvies voor jongeren