Recensie: Dichter bij de seizoenen

Vrijdag, 8 maart, 2024

Geschreven door: Bette Westera, Henriette Boerendans
Artikel door: Katelijne van Alem

“Bleekblauw bloesemblad dwarrelt door de lentelucht en kietelt de klei”

Een jaar lang beleven we mee in dichtvorm. Dit is een kinderpoëziebundel met heel veel verschillende soorten versvormen. De gedichten staan per seizoen ingedeeld, en zijn voorzien van houtsneden gemaakt door illustrator Henriette Boerendans. Zo lezen we in juni over de langste dag waarop de zon niet onder wil gaan, in november over een veilig bedje van blad dat de egel voor zichzelf gemaakt heeft, in januari over de lente die lonkt en in maart over een knotje witte wil met roze oren.

Informatief
Achterin deze bundel staat een uitleg over de versvormen die in dit boek opgenomen zijn. Alle soorten worden toegelicht, met voorbeelden, uitleg en extra informatie. Dit geeft deze bundel nog wat extra’s, een soort toegankelijkheid voor de jonge lezers die op zoek zijn naar informatie over versvormen. Daardoor een ingang in de uitgebreide wereld van het dichten, een toegang. Wanneer je deze uitleg leest, kun je vervolgens zelf aan de slag gaan! Ik heb niet eerder een bundel gelezen waarin al deze versvormen op deze inspiratievolle manier aan bod komen, prachtig!

Voorbeelden die langskomen zijn:
‘Acrotichon, dat ook wel ‘maandicht’ genoemd wordt, omdat de beginletters van elke regel – als je ze van boven naar beneden leest – samen een naam vormen.’
‘Pantoum. Het pantoum is een dichtvorm uit Maleisië. Pantoums bestaan uit tenminste twee (maar liefst meer) vierregelige verzen.’

Illustrator Henriette Boerendans en auteur Bette Westera hebben eerder samengewerkt, zeker de moeite waard deze boeken ook te lezen en bekijken: Aap Beer Zebra en Ik wil een wiegje worden, zei de wilg.

Geheel
De houtsneden zijn echt magisch mooi. Het beeld komt tot leven in al zijn zachtheid, en geeft een echte beleving van de maand weer. De kleuren zijn passend bij het seizoen. Zo zien we bij de haiku van de zomer een prachtig landschap met bloemen, bijen, de zinderende gloed van de zon en een meertje. En in de winter bij december een aantal vogels die thuisblijven, in al hun eenvoud en pracht deels voor een blauwe achtergrond, deels op een tak met op de achtergrond de blauwe lucht, een huisje en een boom.
Dit is volledig passend bij de diverse versvormen, steeds rechts onderin lees je welke versvorm het is. De natuur komt hier in al zijn facetten in terug, heerlijk om steeds opnieuw te lezen, voor te lezen en te bekijken!

Leesfragment