Recensie: Hamley in de ruimte

Vrijdag, 5 januari, 2024

Geschreven door: Sandra J. Paul, Ann Sophie D'Hollander
Artikel door: Severine Lefebre

Een dappere kat

Sandra J. Paul is een Vlaamse auteur en uitgever die al heel wat boeken op haar naam heeft staan. Ze schrijft zowel voor de jeugd, young adults als volwassenen. Voor haar jongste leespubliek zijn er de Hamley boekjes, waarin het gelijknamige zwarte katje de hoofdrol speelt. Hamley in de ruimte is het negende en nieuwste deel in deze reeks. Net als in Hamley in de magische bibliotheek beleeft Hamley ook nu weer een spannend avontuur. Een andere gekende jeugdreeks is de Kraaidorp-serie, waarvan De duistere school deel één is. Sandra debuteerde met de young adult reeks Het eiland en schreef meerdere spannende psychologische thrillers voor volwassenen, waaronder Verknipt en Paniek.

Viola, het baasje van Hamley, is op school bezig met een project rond de ruimte. Thuis vertelt ze vol enthousiasme over hetgeen ze hierover heeft geleerd. Enkele dagen later bezoekt Viola met haar klas Space Magic, waar een echte raket staat die naar de maan zal gaan. De nieuwsgierige Hamley is stiekem in Viola’s rugzak gekropen, maar wordt door enkele astronauten ontdekt in Space Magic. Wordt Hamley de eerste kat op maan?

De cover van Hamley in de ruimte is net zoals de andere acht boeken een plezier om naar te kijken. Je ziet er Hamley in een astronautenpak, zittend in een soort raket in de ruimte. En ook binnenin kun je genieten van de kattenpootjes en mooie tekeningen die bij het verhaal passen. Wie het boek vastneemt in de winkel ziet dus dadelijk waarover het verhaal zal gaan. De cover toont een boeiend thema en maakt je net als de flaptekst nieuwsgierig naar welk avontuur Hamley nu weer zal beleven.

Naast het fantasierijke en spannende verhaal is het boek ook leerzaam. Hamley wil namelijk van alles weten over de ruimte. Deze informatie wordt steeds duidelijk door Mama Kat en Viola uitgelegd. Zo leer je als kind iets bij op een fijne en ongedwongen manier. Als boodschap krijg je als lezer ook mee dat je altijd moet proberen je dromen te verwezenlijken. Waar een wil is, is een weg. Altijd je best doen is dus het motto.

Sandra J. Paul heeft een beeldende en levendige schrijfstijl, die de fantasie van kinderen weet te prikkelen. Haar taalgebruik is eenvoudig en volledig op maat voor zeven- tot negenjarigen. Dat maakt dat het verhaal erg vlot leest en het een toegankelijk boekje is voor de jeugdige lezers. Dit geldt trouwens voor alle delen uit de Hamley serie. Daarom is deze serie absoluut een aanrader. Want wie houdt er nu niet van het dappere en schattige katje Hamley? Ik ben alvast benieuwd welk avontuur er de volgende keer op Hamley’s pad komt.

Ook verschenen op boeken-cast