Recensie: Heartstopper 5

Vrijdag, 22 maart, 2024

Geschreven door: Alice Oseman
Artikel door: Sanne de Jong

De volgende stap

Heartstopper is inmiddels een serie die uit vijf delen bestaat. In dit vijfde deel moeten Nick en Charlie gaan nadenken over hun toekomst. Naar welke universiteit willen ze en wonen ze dan nog wel dichtbij genoeg om hun relatie in stand te houden? Gelukkig is hun relatie sterker dan ooit en lijken Nick en Charlie als stel onverslaanbaar. Ook in dit deel spat de liefde ervan af en lees je de comic zo uit!

Logeren en universiteiten
Charlie heeft het gevoel dat ze toe zijn aan de volgende stap in hun relatie. Ze willen graag een keer bij elkaar logeren, maar vooral de moeder van Charlie ziet dat nog niet zo zitten. Nick gaat ook op pad met Tara en Elle. Ze bezoeken de universiteiten van Kent, Oxford en Leeds om te kijken waar ze zich het meest thuis voelen, maar die keuze is nog niet zo simpel.

Alice Oseman (1994) is geboren in Kent, Engeland. Ze heeft gestudeerd aan de Universiteit van Durham. Oseman is vooral bekend geworden door de Heartstopper-serie. Daarnaast heeft ze ook een aantal romans geschreven, waaronder Solitaire, Radiostilte en Liefdeloos.

Opgroeien
In dit deel laten Nick en Charlie zien dat opgroeien echt niet zo makkelijk en leuk is als het lijkt. Je moet zo veel keuzes maken, die voor je gevoel levensbepalend zijn. Onder andere je schoolkeuze: kies je voor een school dichtbij, zodat je je familie en vrienden nog veel kan zien of kies je een school die eigenlijk veel beter bij je past, maar ook veel verder weg is? Waar doe je dan goed aan? Vooral Nick brengt goed naar voren hoe lastig dit is.

Een stapje verder
Verder willen Nick en Charlie graag verder met hun relatie. Ze hebben nog nooit seks gehad, wat bij Charlie onzekerheden over zijn lichaam naar boven brengt. Door zijn anorexia is hij bang dat hij te dun is en Nick hem niet aantrekkelijk vindt zonder kleren aan. Oseman brengt goed naar voren dat de maatschappij hier veel druk op kan leggen. Het is echt niet zo dat iedereen het op zijn zestiende al gedaan heeft en dat is maar goed ook. Voor iedereen is het juiste moment anders. Verder vragen Nick en Charlie zich af wat onder seks valt. Ook dit kan voor iedereen verschillend zijn wat je hier wel of niet onder vindt vallen.

Ook de ongemakkelijke gesprekken met de ouders, die iedereen vast wel bekend voorkomen, komen natuurlijk aan bod. Het is eigenlijk raar dat dit ongemakkelijk aanvoelt, want dat zou het niet moeten zijn. Vooral Nick praat niet graag over dit onderwerp, maar zijn vrienden laten zien dat hij dit wel zou moeten doen.

Hiermee laat Oseman zien dat het belangrijk is om je ideeën en twijfels over dit onderwerp te delen met je vrienden en je geliefde. Het is logisch dat je niet alles weet. Het is ook iets wat je samen moet ontdekken.

Er had in dit deel misschien nog wat meer over de andere personages gedeeld kunnen worden, bijvoorbeeld over de kliek van Parijs. Het voelde alsof er duidelijk twee onderwerpen naar voren kwamen die een rol spelen in het leven van Nick en Charlie. Dan was het verhaal nog wat diverser geweest.

Op het eind van het verhaal laat Oseman weten dat het Heartstopper-verhaal ten einde zal komen in deel 6! Eigenlijk zou deel 5 al het laatste deel zijn, dus het is natuurlijk superleuk dat er nog een deel komt. Ik zou nog wel tien delen over Nick en Charlie en de kliek van Parijs kunnen lezen. Gelukkig komt er nog een derde seizoen op Netflix aan!

—