Recensie thriller: Het huis in Castlehaven

Vrijdag, 5 januari, 2024

Geschreven door: Laura Walter
Artikel door: Severine Lefebre

Het prima griezelige tintje komt slecht uit de verf

Leonie ontvangt een brief die haar verrast. Ze heeft een huis in Castlehaven geërfd. Ze besluit dan ook om samen met haar man Lars om er in het weekend naar toe te gaan. Eenmaal aangekomen merkt Leonie vreemde zaken op.

Details
Het huis in Castlehaven is een kort verhaal met een griezelig tintje. De eerste hoofdstukken zijn beschrijvend van aard, waardoor je als lezer vooral informatie aan het vergaren bent. En deze is vaak niet relevant voor het verhaal. Zoals de gedetailleerde beschrijving van de keukenuitrusting waar Leonie het avondeten zal gaan klaarmaken. Of hetgeen ze allemaal willen meenemen voor hun weekendje weg naar het geërfde huis. Details zijn nodig, maar soms zijn ze teveel, zoals hier het geval is. Waar het wél werkt, is wanneer ze wat later in Leonies geërfde huis aankomen en ze daar alle kamers uit het huis gaan bekijken.

Vaag
Door het trage begin duurt het even vooraleer je in het verhaal zit. De spanning begint pas op gang te komen eenmaal ze in het grote geheimzinnige huis zijn en daar vreemde dingen opmerken. Deze zijn eerst nog vaag, maar het duurt niet lang vooraleer je weet wat er aan de hand is. Om spoilers te vermijden ga ik hier veder niet dieper op in, al verrast de reactie van Leonie en Lars wel. De uitwerking van deze spannende verhaallijn is wat oppervlakkig ook al weet die toch te boeien. Ook storen bepaalde onjuistheden en onduidelijkheden, net als de vele herhalingen. Ook naar schrijffouten toe zou een extra redactioneel rondje hier zeker veel aan kunnen verhelpen.

Balans
Het concept is echter prima bedacht, maar zou veel beter tot zijn recht komen mocht het uitgebreider zijn. Ik wil namelijk meer weten en lezen over wat er zich in het verleden heeft afgespeeld in het huis. Nu wordt er te veel tijd verloren met nodeloze omschrijvingen. Minder details dus maar met behoud van het essentiële. Het is aan de auteur om hierin een balans te zoeken.

Schrijven Magazine

Het huis in Castlehaven heeft naar verhaallijn toe best potentieel, maar dit komt er nog niet uit. Mocht het worden herwerkt met oog voor details, correctheid en zinsbouw, ben ik zeker bereid om het verhaal opnieuw te lezen en te recenseren.

Ook verschenen op boeken-cast

Leesadvies voor jongeren

Een hartstikke leuk verhaal, goed bedacht. Alleen jammer dat het zo matig is geschreven. Advies aan de schrijver: beter bewerken voor de tweede druk.