Recensie: Het perfecte gezin

Donderdag, 30 november, 2023

Geschreven door: Marieke Damen
Artikel door: Denise de Groot

Niet zinderend, wel traag maar boeiend en vol onderhuidse spanning

Achter gesloten deuren is inmiddels een bekende term. Dit boek sluit daar mooi op aan en laat weer eens zien dat je niet alles van je buren weet. In dit boek hebben ze zelfs binnen het gezin geheimen voor elkaar.

De titel van het boek is Het perfecte gezin maar al in de eerste hoofdstukken blijkt dat het gezin dat in de hoofdrol staat niet zo perfect is als het lijkt. In dit boek volg je Caro die getrouwd is met Oscar. Ze zijn net verhuisd naar een ruime villa aan de rand van de bossen. Wanneer er gekke dingen in en rondom het huis gebeuren en het gezin te maken krijgt met dreigberichten, merk je dat niet alles koek en ei is in het huis.

Auteur Marieke Damen begon relatief laat met schrijven. Toen ze erachter kwam dat schrijven haar passie was, duurde het nog tien jaar voor ze haar werk publiceerde. Haar debuut was een kinderboek over Saffie de Slang. Later begon ze pas aan thrillers. Haar thrillerdebuut genaamd Stilleven ontving in 2020 de Thrillerzone Award voor beste Nederlandstalige debuut.

Abrupt einde
Het boek lees je vanuit verschillende perspectieven, waarvan sommige in het verleden af. Hierdoor krijg je als lezer stukje bij beetje meer informatie over de personages. Aan alles merk je dat de personages iets verbergen. Eng is het boek niet e noemen, maar de spanning is vooral onderhuids te voelen. De schrijfstijl van Damen is luchtig, waardoor het verhaal snel leest.

Doordat de spanning op de achtergrond blijft komt het hele verhaal traag op gang. Door de schrijfstijl van Damen is dit niet vervelend, maar het zorgt er wel voor dat de ontknoping van het boek abrupt is.

Als je een thriller zoekt die niet eng is, maar je aandacht wel vasthoudt is Het perecte gezin een aanrader.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Leesadvies voor jongeren