Onbreekbaar

Zaterdag, 4 maart, 2023

Geschreven door: Marieke Damen
Artikel door: Severine Lefebre

Het lijkt alsof er een zeer ervaren schrijver aan het werk was

[Recensie] Alexandra is succesvol in haar werk, maar niet gelukkig in haar relatie met Maarten. Ze besluit om samen met hun zoontje Max naar hun vakantiehuis te gaan om even afstand te creëren. Kort na haar aankomst wordt Alexandra ontvoerd. Max blijft alleen achter. De tiener Demi zit vol met toekomstplannen. Tot een ongeplande zwangerschap roet in het eten gooit. Na een afspraak bij de abortuskliniek wordt ze eveneens ontvoerd. Beide vrouwen kennen elkaar niet, maar zitten samen opgesloten.

Met Onbreekbaar zet de Nederlandse Marieke Damen een sterke thriller neer. Het is haar tweede thriller, na haar debuut Stilleven. Daarvoor schreef ze reeds twee kinderboeken en meerdere kortverhalen. Het verhaal start met een mysterieuze proloog, over een vrouw aan een graf. Direct erna volg je de ontvoerde Alexandra, wat zorgt dat er onmiddellijk de nodige spanning in het verhaal zit. De hoofdstukken zijn kort, wat maakt dat er veel cliffhangers zijn die de spanning nog doen stijgen. De continue afwisseling in vertelperspectief helpt hier ook aan bij.

Na een eerste hoofdstuk over Alexandra neemt de auteur je mee naar Demi. De derde verhaallijn gaat over Jacob, waarbij wordt teruggeblikt naar het verleden. Ook bij Alexandra zijn er in de loop van het verhaal flashbacks. Misschien soms net iets te veel, zeker in het tweede deel. Maar ze helpen om bepaalde inzichten te krijgen en te weten te komen wat er vroeger is gebeurd. Onbreekbaar zit in ieder geval uitstekend in elkaar, en op het einde vallen alle puzzelstukjes mooi op hun plaats.

Intrigerend
De twee opgesloten vrouwen, Alexandra en Demi, kennen elkaar niet, maar door hun situatie zie je hen naar elkaar toegroeien. Ze hebben elkaar nodig. Damen slaagt erin om het zo op te schrijven dat je als lezer medelijden hebt. Ook het personage van Jacob is intrigerend neergezet. Doordat het verhaal wordt verteld vanuit de ik-vorm, komt alles nog meer binnen en kun je je gemakkelijker inleven in hen.

De details zitten net goed, niet te veel waardoor je het overzicht verliest, maar ook niet te weinig zodat je met vragen achterblijft. Onbreekbaar bevat daarnaast meerdere interessante onderwerpen. Naast ontvoering en alles daarrond, wordt er ook aandacht gegeven aan thema’s als verlies, moedig zijn/moedeloosheid, machtsmisbruik. Het zorgt voor de nodige intriges in het verhaal.

Onbreekbaar is een spannende thriller die je meesleept van begin tot einde. De vaart zit er goed in, en de plot weet je als lezer ook te raken. De vele flashbacks leiden soms de aandacht af van de opgesloten vrouwen, maar verder zit alles perfect in elkaar. Je zou niet zeggen dat dit slechts de tweede thriller is van Marieke Damen.

Eerder verschenen bij Boeken-cast